صفحه 1 از 2 12 آخرآخر
نمایش نتایج 1 تا 40 از 55

نام تاپیک: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

  1. #1
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    سلام
    در این تاپیک قصد داریم مختصری در خصوص آموزش برنامه نویسی سوکت ها، انحصاراً تحت پروتکل TCP/IP و در دات نت صحبت کنیم.

    با توجه به تاپیک
    http://barnamenevis.org/showthread.php?t=118051
    و نظر دوستان، تصمیم گرفتم یک تاپیک آموزشی مختصر در مورد "برنامه نویسی شبکه تحت پروتکل TCP/IP" بزنم.

    انشا ا... کمکی باشد برای دوستان دات نت کار، مخصوصاً C#‎.Net و VB.Net
    از کمک دوستان و اساتید موجود در تالار در قنی تر کردن مطالب تاپیک هم استقبال میکنم.

    بالاخره، چند نفر، بیشتر میتوانند تایپ و شرح و تفضیل دهند و به جزئیات بپردازند.

    ولی انشا ا... خودم وقت کمی میگذارم و تاپیک را هر چند روز یک بار با پست جدید کامل تر میکنم.

    سعی میکنیم، تا توضیح ساخت یک برنامه فوق العاده، فوق العاده ساده چت پیش برویم.

    (احتمالاً تاپیک را دو سایت تالار گفتگوی دیگر هم ایجاد میکنم، تا برای اعضا و دوستان دات نت کارم در انجا هم کمکی باشد.)

    جمیعاً موفق باشید.


  2. #2
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    برنامه های بانک های اطلاعاتی SQLServer

    سلام مجدد.
    با توجه به اهمیت SQLServer در برنامه های شبکه ای دات نت، لازم دیدم قبل از شروع بحث یک پست را به این مطلب اختصاص دهم.
    دوستان باید توجه داشته باشند که برای اینکه برنامه تحت شبکه کار کند، در خیلی از موارد نیازی نیست شما از برنامه نویسی مستقیم سوکت ها استفاده کنید.

    تسلط بر سوکت ها خوب است ولی گاهاً نیاز نیست.
    اگر برنامه شما از یک بانک اطلاعاتی مثل SQLServer استفاده میکند و میخواهد دیتای واحدی را در رایانه های مختلف شبکه ای محلی یا حتی اینترنت در دو نقطه مختلف کره زمین، استفاده کند، لزومی به برنامه نویسی سوکت نیست.
    فقط کافی است با چند کلیک
    - برنامه قدرتمند SQLServer را برای شبکه Config کنید.
    - برای دیتابیس مورد نظرتان یا کل دیتابیس ها Login و User و Pass تعریف کنید، تا از آنها در رشته های اتصال ConnectionString در برنامه های روی کلاینتها یا حتی روی خود سرور استفاده کنید.

    کدهای دات نت شما هم فرقی نمیکند، فقط باید کمی با دقت بیشتر و با ملاحضات همزمانی و اجرا همزمان نوشته شود.

    دوستان میتوانند برای اطلاعات بیشتر در خصوص تنظیمات SQLServer به تاپیک های زیر مراجعه کنند.
    http://barnamenevis.org/showthread.php?t=118051
    http://barnamenevis.org/showthread.php?t=120655
    http://barnamenevis.org/showthread.php?t=115957

  3. 13 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  4. #3
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post IP Address

    سلام.
    هر رایانه میتواند بیش از یک IP داشته باشد، حداقل چون میتوانید بیش از یک کارت شبکه داشته باشد.
    همانطور که خودتان هم میدانید، IP نشانی و آدرس پستی رایانه شما در شبکه است.
    که مشخص میکند بسته اطلاعات باید تحویل چه رایانه ای شود.

    IP دو نسخه کاربردی دارد.
    - آدرسهای ورژن 4 که از اعدادی 32 بیتی استفاده میکرده و در تئوری 2 به توان 32 حالت و رایانه را ساپورت میکند.
    در نوشتار این IP چنین تایپ میشود. 217.85.72.32

    با گسترش شبکه جهانی اینترنت، کوچکی محدوده فوق دردسر ساز شد و نسخه 6 به وجود آمد.
    - آدرسهای ورژن 6 که از اعدادی 128 بیتی استفاده میکند و در تئوری 2 به توان 128 حالت و رایانه را ساپورت میکند. یعنی 2 به توان 96 تا بیش از ورژن 4.
    در نوشتار این IP چنین تایپ میشود. fe80::225:96ef:dd26:d582

    (مطالب دیگری هم وجود دارد، که با توجه به تمرکز بحث روی سوکت از آنها صرف نظر میکنیم.)

    برخی اعداد IP ، انحصاری هستند و معنی خاصی دارند
    فقط به عنوان نمونه :

    Loopback
    IPv4-127.0.0.1 = IPv6-::1
    همواره به رایانه جاری اشاره میکنند

    Broadcast
    IPv4-255.255.255.255
    آدرسی است که اگر چیزی به آن ارسال شود، همه رایانه ها در شبکه آن دیتا را دریافت میکنند و در نسخه شش دیگر ساپورت نمیشود

    Widcard
    IPv4-0.0.0.0 = IPv6-::
    معرف هر آدرس و هر رابطی است

    و ...


    توجه کنید که با توجه به آدرس Loopback حتی رایانه ای که کارت شبکه هم ندارد حداقل یک IP برای خودش دارد.


  5. #4
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post Port Number

    سلام.
    Port را به نوعی میتوان گفت کد پستی برنامه داخل رایانه شما است.
    شما در یک لحظه میتوانید در حال چک کردن ایمیلتان در برنامه ای باشید،
    میتوانید با IE یک صفحه وب را ببینید
    یا به ftp وصل شده باشید
    و تازه یک برنامه چت هم باز باشد
    و SQLServer هم در گوشه ای کار خودش را کند ... !
    (چه شود! آش شبکه ای!)

    در این گیروداد و با یک IP مشخص چگونه اطلاعات تفکیک میشوند و به برنامه مناسب میرسند؟
    اینجا اهمیت Port مشخص میشود.

    این عدد یک مقدار مثبت 16 بیتی است، یعنی در محدوده رنج ushort ، به بیان دیگر مقداری است بین صفر تا 65535.

    اعداد پورت های زیر 1024 برای استانداردهای خاصی رزو شده اند.
    مثلاً

    21-FTP control
    20-FTP data
    80-HTTP
    443-HTTPS
    135-RPC
    53-DNS
    143-IMAP
    993-IMAP SSL
    110-POP3
    995-POP3 SSL
    135-RPC
    23-Telnet
    25-SMTP

    1433-SQLServer

    اگر برایتان نام پورتهای مهم جالب است، سری به این لینک بزنید
    http://www.microsoft.com/resources/d....mspx?mfr=true

    یا

    http://www.iana.org/assignments/port-numbers


    این رزو به معنای این نیست که شما نمیتوانید به انها وصل شوید و استفاده کنید، بلکه یک استاندارد جهانی است
    همه انتظار دارند یک سوکت سرور روی پورت 80 خدمات HTTP بدهد نه اینکه سیب زمینی بفروشد!

    شما میتوانید از هر پورتی که خالی باشد و برنامه دیگری از آن استفاده نکند، استفاده کنید، برای کارهای خودتان و خارج از چارت پروتکلهای پایه شبکه فوق الذکر، بهتر است اعداد بالای 1024 را انتخاب کنید.
    آخرین ویرایش به وسیله __H2__ : یکشنبه 17 شهریور 1387 در 00:26 قبل از ظهر دلیل: کامل تر کردن.


  6. #5
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post System.Net.IPAddress

    سلام
    این کلاسس صرفاً یک ظرف است، یک ظرف برای نگه داری IP
    همانطور که Integer یک ظرف برای نگه داری اعداد صحیح است.
    همانطور که String یه ظرف برای نگه داری متون رشته است.
    یعنی هیچ پویا بودنی ندارند، به ذات به هیچ جا وصل نمیشوند.

    شما میتوانید هر IP چه ورژن 4 و چه ورژن 6 را در یک کلاسس System.Net.IPAddress جای دهید.
    برای پر کردن این کلاسس میتوان از دستورات زیر استفاده کرد که همه با هم برابر هستند و در نهایت موجب تولید یک IPAddress واحد میشوند.

    'VB.Net
    Dim ip As New System.Net.IPAddress(New Byte(){127, 0, 0, 1})
    Dim ip As New System.Net.IPAddress(&H100007FL)
    Dim ip As System.Net.IPAddress = System.Net.IPAddress.Parse("127.0.0.1")

    //C#‎.Net
    System.Net.IPAddress ip = new System.Net.IPAddress(new Byte[]{127, 0, 0, 1});
    System.Net.IPAddress ip = new System.Net.IPAddress(0x100007FL);
    System.Net.IPAddress ip = System.Net.IPAddress.Parse("127.0.0.1");

    دستور اول آرایه بایتی میگرد، شامل تک تک بایت های IP .
    دستور دوم یک عدد Long میگرید که با اصول ساده باینری و مبنای شانزده میتوان با آن کار کرد.
    دستور آخر یک String را سعی میکند به IP تبدیل کند.
    یعنی میتوان مقدار یک TextBox را عملاً به متد Parse داد و تبدیل شده اش به IPAddress را تحویل گرفت.
    اگر رشته متنی ورودی یک چیز اشتباه و بی ربط و غیر قابل تبدیل به IPAddress باشد یک خطا دریافت خواهید کرد.

    اغلب ساختارها و کلاسسهایی که در دات نت که امکان تبدیل از String دارند متد Parse را هم دارند.

    'VB.Net
    Dim i As Integer = Integer.Parse(StringValue)

    //C#‎.Net
    int i = int.Parse(StringValue);


    دیگر اعضای مهم کلاسس IPAddress

    - TryParse عمل Parse را به نوعی دیگر انجام میدهد به جای خطا، یک Boolean پس میدهد که نشانه موفقیت/عدم موفقیت در تبدیل است.

    - ToString میتوانید از این متد برای تبدیل IP به رشته متنی جهت نمایش و... استفاده کنید.

    - Equals مقایسه با یک IPAddress دیگر

    - Loopback یک فیلد ثابت است که همواره ادرس IPv4-Loopback را بر میگرداند.

    - Broadcast یک فیلد ثابت است که همواره ادرس IPv4-Broadcast را بر میگرداند.

    - Any یک فیلد ثابت است که همواره ادرس IPv4-Widcard را بر میگرداند.

    - فیلدهای ثابت IPv6XXXXX هم مشابه موارد فوق هستند.

    یعنی برای آدرس 127.0.0.1
    کد زیر نیز با سه کد درج شده در اول این پست، برابر هستند و هر چهار کد یک نتیجه را در بر دارند.

    'VB.Net
    Dim ip As System.Net.IPAddress = System.Net.IPAddress.Loopback

    //C#‎.Net
    System.Net.IPAddress ip = System.Net.IPAddress.Loopback;
    آخرین ویرایش به وسیله __H2__ : یکشنبه 17 شهریور 1387 در 00:07 قبل از ظهر


  7. #6
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post System.Net.IPEndPoint

    سلام
    این کلاسس هم مثل کلاسس قبلی یعنی IPAddress فقط یک ظرف است.
    ظرفی برای نگاه داشتن IP+Port

    یعنی عملاً یک IPEndPoint شامل آدرس کامل اتصال به یک سوکت و پورت است. هم عدد IP را دارد و هم عدد Port را.

    بدین شکل هم ساخته میشود و نتیجه هر سه IPEndPoint زیر برابر است.

    'VB.Net
    Dim ip As New System.Net.IPAddress(New Byte(){127, 0, 0, 1})
    Dim port As New System.Net.IPEndPoint(ip, 5050)
    Dim port As New System.Net.IPEndPoint(&H100007FL, 5050)
    Dim port As New System.Net.IPEndPoint(System.Net.IPAddress.Parse(" 127.0.0.1"), 5050)
    'etc...

    //C#‎.Net
    System.Net.IPAddress ip = new System.Net.IPAddress(new Byte[]{127, 0, 0, 1});
    System.Net.IPEndPoint port = new System.Net.IPEndPoint(ip, 5050);
    System.Net.IPEndPoint port = new System.Net.IPEndPoint(0x100007FL, 5050);
    System.Net.IPEndPoint port = new System.Net.IPEndPoint(System.Net.IPAddress.Parse(" 127.0.0.1"), 5050);
    //etc...


    بعد از نمونه سازی با دستور new اگر خودمان هم به IPAddress و Port نگه داری شده در آن نیاز داشتیم، این کلاسس دو Property با نام Address و Port و به همین منظور دارد که به ترتیب مقدار IPAddress و Port را بازمیگردانند.

  8. 17 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  9. #7
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post TCP Protocol

    سلام
    سوکت مثل یک ترمینال است، یک پایانه ورودی و خروجی اطلاعات.
    میتوان انواع و اقسام بلوک های بایتی اطلاعات را به وسیله سوکت رد و بدل کرد.

    حال اینکه چگونه و با چه فرمت و قالب و استاندارد همگانی تعریف شده ای اطلاعات را بین سوکت ها رد و بدل کنیم، میشود پروتکل.

    TCP/IP یکی از پروتکل های تحت شبکه و کار با سوکت ها است.
    این پروتکل اتصال گرا است و اطمینان از دست نرفتن اطلاعات در آن زیاد است و یک تضمین هایی روی اتصال ایمن و رسیدن و تکرار بسته ها در صورت خطا هم دارد و پروتکل استاندارد وب هم شده.

    شاید بتوان TCP را معروف ترین و پرکاربرد ترین پروتکل به حساب آورد.

    =====

    با توجه به اینکه تا حال 70 درصد مطالب فوق از تاپیک قبلی کپی و بازنگری شده بود و اینجا گذاشته شده بود، سرعت کار بالاتر بود.
    ولی تقریباً مطالب تاپیک قبلی تمام شد و باید مطالب جدید را کلاً از صفر تایپ کنم، وقتم هم محدود است، نتیجتاً یک مقدار سرعت آپدید تاپیک کم میشود که از دوستان عضر خواهی میکنم.
    آخرین ویرایش به وسیله __H2__ : چهارشنبه 20 شهریور 1387 در 00:57 قبل از ظهر دلیل: جا نشدن مطالب در یک پست.!!!

  10. 15 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  11. #8
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post System.Net.Sockets.Socket

    سلام مجدد
    ...(ادامه پست قبل که جا نشد!)

    برای ساخت یک نمونه Socket جدید نیاز به سه پارامتر داریم:

    1) System.Net.Sockets.AddressFamily
    2) System.Net.Sockets.SocketType
    3) System.Net.Sockets.ProtocolType


    1)
    -پارامتر اول ساختار و نوع IP را مشخص میکنید که پرکاربرد ترین گزینه ها InterNetwork برای IPv4 و InterNetworkV6 برای IPv6 است.
    کلاسس IPAddress هم یک ReadOnly Property با نام AddressFamily دارد، که میتوان از این مقدار برای این پارامتر اول ساخت Socket هم استفاده کرد.

    2)
    -پارامتر دوم نوع رد و بدل شدن و انتقال دیتا ها را توسط سوکت مشخص میکند. که برای بحث ما و تحت TCP/IP گزینه Stream را باید استفاده کنیم، این گزینه یک زنجیره اطلاعات را مشخص میکند.
    احتمالاً باید بدانید Stream به چه مفهوم است، یک قطار دیتا، مثل نوارنقاله یک کارخانه که بسته های کالا رویش حرکت میکند.
    به ذات بسته ها تکرار نمیشوند و قابلیت دسترسی به هر نقطه را هم ندارید، یک چیزی شبیه دانلود، که بایت به بایت را میگیرد و در هارد ذخیره میکنید.

    3)
    -پارامتر سوم و اخر هم پروتکل کاری را ست میکند، یک لایه استاندارد بالاتر.
    پرکاربرترین گزینه ها هم Tcp و Udp هستند، که برای بحث ما فقط Tcp باید انتخواب شود.

    باید توجه داشت که با ساخت Socket جدید هنوز هیچ اتفاق و وصل شدنی انجام نشده.
    (سه دستور زیر برای ساخت سوکت جدید، نتیجه یکسانی دارند.)

    'VB.Net
    Dim ip As System.Net.IPAddress = System.Net.IPAddress.Parse("127.0.0.1")
    Dim point As New System.Net.IPEndPoint(ip, 80)

    Dim socket As New System.Net.Sockets.Socket(System.Net.Sockets.Addre ssFamily.InterNetwork, System.Net.Sockets.SocketType.Stream, System.Net.Sockets.ProtocolType.Tcp)
    Dim socket As New System.Net.Sockets.Socket(ip.AddressFamily, System.Net.Sockets.SocketType.Stream, System.Net.Sockets.ProtocolType.Tcp)
    Dim socket As New System.Net.Sockets.Socket(point.AddressFamily, System.Net.Sockets.SocketType.Stream, System.Net.Sockets.ProtocolType.Tcp)


    //C#‎.Net
    System.Net.IPAddress ip = System.Net.IPAddress.Parse("127.0.0.1");
    System.Net.IPEndPoint point = new System.Net.IPEndPoint(ip, 80);

    System.Net.Sockets.Socket socket = new System.Net.Sockets.Socket(System.Net.Sockets.Addre ssFamily.InterNetwork, System.Net.Sockets.SocketType.Stream, System.Net.Sockets.ProtocolType.Tcp)
    System.Net.Sockets.Socket socket = new System.Net.Sockets.Socket(ip.AddressFamily, System.Net.Sockets.SocketType.Stream, System.Net.Sockets.ProtocolType.Tcp)
    System.Net.Sockets.Socket socket = new System.Net.Sockets.Socket(point.AddressFamily, System.Net.Sockets.SocketType.Stream, System.Net.Sockets.ProtocolType.Tcp)

  12. 17 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  13. #9
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post Bind - Connect

    سلام
    مرحله بعد از ساخت سوکت، اتصال سوکت است
    برای این امر دو متد Bind و Connect وجود دارد که هر دو یک IPEndPoint میگیرند.
    (انشاا... لازم نیست یاد اوری کنم مطالب با محوریت پروتکل TCP بیان میشوند.)

    متد Bind به سیستم عامل اعلام میکند که شما را به پورت خاصی وصل کند.
    این متد را برای سوکت های سرور استفاده میکنیم تا به سیستم عامل اعلام کنیم تمام درخواست های رسیده به یک آدرس و پورت خاص را به سوکت و برنامه ما تحویل دهد.

    متد Connect شما را برای گرفتن خدمات به آدرس و پورت خاصی وصل میکند.
    این متد را فقط برای سوکت های سمت کلاینت استفاده میکنیم تا سیستم عامل ما را به سوکت سرور برای خدمات گیری وصل کند.
    این متد در زیر ساز داخلی سیستم عامل کار Bind را هم انجام میدهد و اصولاً نیاز به Bind را بر طرف میکند.

    به صورت ساده میتوان این طور گفت که Bind متد اتصال برای سوکت سرور است و Connect متد اتصال برای سوکت کلاینت.
    هر دو این متدها به دلایل مختلف میتوانند به خطا مواجه شوند مثلاً
    در سرور شاید یک سوکت دیگری پورت را قبلاً گرفته باشد
    و یا در کلاینت شاید سوکنت نظیر سرور فعال نباشد یا ایرادی در ارتباط شبکه باشد
    و...

    ضمناً تنظیم خصوصیت ExclusiveAddressUse قبل از Bind معمولاً در سوکت های سمت سرور مشخص میکند که باید پورت انحصاراً در اختیار سوکت ما باشد یا نه.

    (کد خاصی ندارد، کافیست نمونه IPEndPoint را تحویل متد بدهید.)

    =====

    قابل توجه کاربر jas1387 که جواب آخرین سوالاتشان در تاپیک قبلی به این تاپیک محول شده بود.

  14. 15 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  15. #10
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post Close Dispose Shutdown

    سلام
    پس از تمام ارسال ها و دریافت ها، در نهایت برای قطع ارتباط یک سوکت میتوان از دستورات Close و Dispose و Shutdown استفاده کرد.
    در خصوص شی سوکت دستور Close و Dispose عملکرد یکسانی دارند و سوکت را کاملاً بسته و به نوعی نابود میکند و منابع سیستم عامل را آزاد میکنند.

    اما دستور Shutdown یک پارامتر از نوع System.Net.Sockets.SocketShutdown میگیرد و میتواند خط ارسال و دریافت را جداگانه ببندد.
    پیغامی که در عوض بسته شدن سوکت در یک سر به سوکت نظیر در آن سر میرسد، دریافت اطلاعات جدید با طول صفر بایت است.
    هنوز دستور دریافت اطلاعات را نگفته ایم ولی فعلاً بدانید که اگر اطلاعاتی با تعداد بایت صفر، دریافت شود، یعنی سوکت نظیر در آن سمت، دیگر وجود ندارد و قائدتاً باید در این سمت هم درصورت نیاز منابع سیستم را آزاد کنیم.

    در برخی برنامه ها که بسته شدن کامل و امن هر دو سوکت برایشان خیلی مهم است، اول Shutdown را با Send اجرا میکنند و بعد هم منتظر رسیدن پیغام نظیر از سوکت سمت دیگر میشوند و بعد سوکت را کامل میبندند.
    ولی اکثراً یک Close ساده، کافی است.

    سه دستور زیر تقریباً یک نتیجه دارند:

    'VB.Net
    socket.Close()
    DirectCast(socket, System.IDisposable).Dispose()
    socket.Shutdown(System.Net.Sockets.SocketShutdown. Both)


    //C#‎.Net
    socket.Close();
    ((System.IDisposable)socket).Dispose();
    socket.Shutdown(System.Net.Sockets.SocketShutdown. Both);

  16. 15 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  17. #11
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post Listen

    سلام
    سوکت کلاینت به محض اجرای دستور Connect آماده ارسال و دریافت اطلاعات است ولی در سرور عملاً باید دستورات Listen و Accept نیز اجرا شوند.

    متد Listen سرور را برای پذیرفتن درخواستهای کلاینتها به یک تعداد صف خاص آماده میکند، معمولاً آن را با حداکثر مقدار ممکن فراخانی میکنند تا در آینده و با کوچک و بزرگ شدن شبکه و توسعه و ... همواره کد صحیح کار کند ،ولی مقداردهی یک عدد منطقی و مورد انتظار شاید بد نباشد و مثلاً میتواند یک نیمچه سدی در مقابل حملات DOS باشد.

    سه دستور زیر دقیقاً یک کد IL تولید میکنند.

    'VB.Net
    'socket = New ...
    'socket.Bind (...

    socket.Listen(Integer.MaxValue)
    socket.Listen(&H7FFFFFFF)
    socket.Listen(2147483647)


    //C#‎.Net
    //socket = new ...
    //socket.Bind (...

    socket.Listen(int.MaxValue);
    socket.Listen0x7FFFFFFF);
    socket.Listen(2147483647);

  18. 13 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  19. #12
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post Accept

    سلام مجدد
    به قول قدیمی ها، سلام سلامتی می آره!

    در کلاینت اوضاع خیلی ساده است یک شی سوکت میسازیم و با همان اقدام به دریافت و ارسال اطلاعات میکنیم، در واقعاً هر کلاینت فقط یک وظیفه دارد و آن اتصال به سرور است!

    ولی در سرور خیلی جزئی اوضاع فرق میکند و سرور باید یک خط ارتباطی با هر یک از کلاینت ها به طور مجزا داشته باشد، در نتیجه همان یک نمونه سوکتی که اول در سرور میسازیم کفایت نمیکند و ما نیاز به یک خط ویژه ارتباطی با هر کلاینت داریم.
    برای آنکه بهتر متوجه شوید، مرکز تلفن 118 را در نظر بگیرید، در ظاهر فقط یک تلفن 118 وجود دارد و این خیلی بدیهی است که از هر جایی کافی است فقط 118 را بگیریم، این لفظ کلی تلفن 118، مثل همان شی سوکت اصلی سرور میماند که در خودمان سرور با New آن را میسازیم.
    ولی بعد هر کس با 118 تماس میگیرد برای به یک اپراتور مجزا و یک گوش تلفن مجزا وصل میشود، شماره تماس همه گوش های تلفن مرکز، همان 118 است ولی مثل تماس گیرنده، اینجا یک گوشی وجود ندارد و کفایت نمیکند، اگر یک گوشی در 118 باشد، طبیعی است که همه صحبتهای تماس گیرنده و همه جوابهای مرکز قاطی میشوند.

    متد Accept مسئول برداشتن گوشی جدید در سرور و ایجاد یک خط ارتباطی مستقل است.

    با فراخوانی این متد ریسمان شما بلوکه و متوقف میشود تا اولین درخواست برقراری ارتباط از یک کلاینت برسد، به محض رسیدن درخواست، متد Accept ارتباط را میپذیرد و آن را برقرار میکند و یک نمونه جدید از شی سوکت به ما میدهد که این نمونه فقط مخصوص ارتباط ما با آن همان یک کلاینت است.
    یعنی تمام گرفتن و ارسال اطلاعات ما به یک کلاینت خاص باید توسط این نمونه سوکت جدید انجام میشود.


    دستور زیر آنقدر صبر میکند تا فقط یک کلاینت در خواست اتصال بدهد، انگاه اتصال را پذیرفته و یک پیغام متنی Hello برای کلاینت ارسال میکند و اتصال را پایان میدهد و میبندد و همه چیز تمام میشود !
    (دستور Send را توضیح خواهیم داد، فعلاً بدانید که وظیفه ارسال اطلاعات را به عهده دارد.)

    'VB.Net
    'socket = New ...
    'socket.Bind ( ...
    'socket.Listen ( ...

    Dim msgbuffer() As Byte = System.Text.Encoding.UTF8.GetBytes("Hello")

    Dim clientsocket As System.Net.Sockets.Socket = socket.Accept()
    clientsocket.Send(msgbuffer)
    clientsocket.Close()


    //C#‎.Net
    //socket = new ...
    //socket.Bind ( ...
    //socket.Listen ( ...

    byte[] msgbuffer = System.Text.Encoding.UTF8.GetBytes("Hello");

    System.Net.Sockets.Socket clientsocket = socket.Accept();
    clientsocket.Send(msgbuffer);
    clientsocket.Close();


    برای یک برنامه واقعی باید Accept را در یک حلقه تکرار کرد تا تمام درخواستهای همه کلاینتها پردازش شود.
    مثلاً کد زیر هر درخواستی را که برسد قبول میکند و یک پیغام Hello به ان ارسال میکند و مکالمه را پایان میدهد و مجدداً منتظر درخواست بعدی میشود.

    'VB.Net
    'socket = New ...
    'socket.Bind ( ...
    'socket.Listen( ...

    Dim msgbuffer() As Byte = System.Text.Encoding.UTF8.GetBytes("Hello")

    Do
    Dim clientsocket As System.Net.Sockets.Socket = socket.Accept()
    clientsocket.Send(msgbuffer)
    clientsocket.Close()
    Loop


    //C#‎.Net
    //socket = new ...
    //socket.Bind ( ...
    //socket.Listen ( ...

    byte[] msgbuffer = System.Text.Encoding.UTF8.GetBytes("Hello");

    while (true)
    {
    System.Net.Sockets.Socket clientsocket = socket.Accept();
    clientsocket.Send(msgbuffer);
    clientsocket.Close();
    }


  20. #13
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post Serialize Deserialize Send Receive

    سلام

    Serialize Deserialize
    =====
    برای ارسال و دریافت اطلاعات، تنها فرمت مورد قبول در سطح سوکت، اطلاعات باینری خالص است، آرایه بایتی.
    وظیفه کد ما است که آیتم مورد نظر برای ارسال را Serialize به آرایه بایتی کند و پس از دریافت هم Deserialize کردن به دیتا بر عهده کد ما است.

    - برای این تبدیلات دیتاهای معمول مثل Integer و Double و... میتوان از کلاسهای System.IO.BinaryReader و System.IO.BinaryWriter استفاده کرد.

    - برای تبدیلات String هم میتوان از System.Text.Encoding.UTF8 استفاده کرد.

    - برای تبدیلات Image هم میتوان از کلاسس System.IO.MemoryStream و متدهای FromStream و Save استفاده کرد.

    - برای اشیای پیچیده و ترکیبی که تبدیلات آنها مشکل است میتوان از System.Runtime.Serialization.Formatters.Binary.Bin aryFormatter استفاده کرد ولی این تبدیلات از تبدیلات مشابه فوق الذکر کندتر و حجیم تر هستند.

    و...

    Send
    =====
    این متد جهت ارسال اطلاعات استفاده میشود و چندین Overload دارد، یکی از کاملترین Overload های این متد چهار پارامتر میگیرد.

    buffer() As Byte
    offset As Integer
    size As Integer
    socketFlags As System.Net.Sockets.SocketFlags

    -پارامتر اول خود آرایه بایتی است که باید ارسال شود.
    -پارامتر دوم ایندکس آیتم شروع در آرایه است که معمولاً عدد صفر است.
    -پارامتر سوم تعداد بایتهایی است که از محل مشخص شده باید ارسال شوند.
    -پارامتر آخر فلاگهای مشخصه ارسال است که ما گزینه None را انتخاب میکنیم.

    Receive
    =====
    یک Overload کامل از این متد هم سه پارامتر میگیرد.
    و یک عدد باز میگرداند، عدد مذکور میزان بایتی اطلاعات رسیده را نشان میدهد.
    این دستور باید در یک حلقه فراخانی شود و کد ما مدام گوش بزنگ رسیدن دیتای جدید باشد.

    buffer() As Byte
    size As Integer
    socketFlags As System.Net.Sockets.SocketFlags

    - پارامتر اول آرایه خالی است که ما خودمان به متد مذکور میدهیم تا بع عنوان بافر اطلاعات رسیده را در آن بریزد.
    (البته خالی نه به معنای پر از صفر! خالی به معنای آرایه ای که محتویات جاری اش دیگر برای ما مهم نیست و آماده است تا اطلاعات جدید در آن ریخته شود.)

    - پارامتر دوم، اندازه ای از آرایه ای است که متد مذکور اجازه دارد از آن استفاده کند.

    - پارامتر آخر هم همانطور که گفتیم فلاگ های خاص نحوه دریافت و ارسال است که ما از گزینه None استفاده خواهیم کرد.


    اگر آرایه ای 10K بایتی ما بدهیم، لزومی به صبر برای پر شدن کل آرایه نیست و یک بسته 1 بایتی اطلاعات هم برسد، کافیست تا متد انجام شده و به انتها برسد.
    اگر بلوک بسته ای اطلاعات رسیده شده، بیشتر از حجم بافر ما باشد، تا حدی که بافرما اجازه دهد اطلاعات را دریافت میکنیم و مابقی را در اجرای بعدی Receive دریافت خواهیم کرد.

    کد خاصی هم که فعلاً ارزش نوشتن داشته باشد، ندارد!

    =====
    دقت کنید که دستورات گفته شده تا اینجا همه ریسمان جاری را بلوکه میکنند و تا اتمام انجام، ریسمان منتظر خواهد ماند، انشا ا... در پست های آینده روشها و متدهای جایگزین را هم توضیح خواهم داد.

  21. 12 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  22. #14
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post Asynchronous BeginXXXXX EndXXXXX

    سلام
    دستورات گفته شده تا این لحظه همه از ریسمان جاری استفاده میکنند و تا اتمام کار ریسمان بلوکه میشود.
    در نتیجه باید از چند ریسمانی استفاده کنیم، یا خودمان اقدام به ساخت ریسمان جدید کنیم و یا از جفت دستورات BeginXXXXX و EndXXXXX استفاده کنیم.
    دستورات نا همزمان نسبت به دستورات مشابه عادی دو پارامتر بیشتر میگیرند.

    requestCallback As System.AsyncCallback
    state As Object

    پارامتر اول هندلر و اشاره گر روالی است که در پایان عملیان فراخانی میشود.
    پارامتر دوم هم اختیاری است و میتواند هر مقداری داشته باشد، هر چه به این مقدار بدهید در اجرای روال پایانی به شما داده میشود و به نوعی شما میتوانید وضعیت جاری و یا مقداری برای مشخص کردند حالات مختلف را ارسال کنید.

    روال پایانی که در انتهای انجام عمل ناهمزمان اجرا میشود و باید اشاره گر آن به پارامتر requestCallback داده شود دارای امضا و فرمت زیر است.

    'VB.Net
    Sub MethodName (ByVal ar As System.IAsyncResult)

    //C#‎.Net
    void MethodName (System.IAsyncResult ar)

    ar که به ما تحویل داده میشود مشخص کنند مواردی از جمله موفقت و اتمام صحیح عملیات و همان پارامتر state هم است (البته با نام AsyncState)
    برای اتمام کلی فرایند و چرخه اجرا، این پارامتر ar باید به EndXXXXX پاس داده شود و اگر عملیات مقدار بازگشتی هم داشته باشد EndXXXXX ان را به ما میدهد.

    به مثال فرضی زیر دقت کنید.

    'VB.Net
    'Synchronous
    Dim ret As TypeName = ClassVariantName.FunctionName(125)
    '...
    '=====
    'VB.Net
    'Asynchronous
    ClassVariantName.BeginFunctionName(125, AddressOf MethodName, "Mahdi")


    Private Sub MethodName (ByVal ar As System.IAsyncResult)
    ' "Mahdi" === ar.AsyncState
    Dim ret As TypeName = ClassVariantName.EndFunctionName(ar)
    '...
    End Sub




    //C#‎.Net
    //Synchronous
    TypeName ret = ClassVariantName.FunctionName(125);
    //...
    //=====
    //C#‎.Net
    ///Asynchronous
    ClassVariantName.BeginFunctionName(125, new System.AsyncCallback(MethodName), "Mahdi");


    private void MethodName (System.IAsyncResult ar)
    {
    // "Mahdi" === ar.AsyncState;
    TypeName ret = ClassVariantName.EndFunctionName(ar);
    //...
    }


    فراموش نکنید مزیت روش غیر همزمان آن است که ریسمان شما بلوکه نمیشود و شما میتوانید به کارهای دیگر برسید و هر موقع عملیات تکمیل شد، روال پایانی اجرا میشود و مقدار بازگشتی را هم تحویل میگیرید.
    مطالب فوق را قابل تعمیم بیان کردم و عیناً میتوانید برای هر کلاسسی در دات نت که جفت روال BeginXXXXX و EndXXXXX را دارد اجرا کنید، از جمله:
    BeginConnect و BeginAccept و BeginSend و BeginReceive و...
    کافی است تست کنید.

  23. 11 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  24. #15
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post System.Net.Dns

    سلام
    حقیقتش نمیخواستم این توضیح را اضافه کنم ولی گفتم بحث را یک کم کاملتر کنم....
    =====
    اغلب مواقع، در کدها و برنامه ها به جای آنکه IP را مستقیم از کاربر بگیریم از نام استفاده میکنیم.
    یک رایانه یا سرور در شبکه میتوانید نام هم داشته باشد و همانطور که قبلاً هم گفتیم، هر رایانه میتواند چندین IP داشته باشد.

    کلاسس Dns وظیفه ترجمه نام به IP را بر عهده دارد، یعنی ما وقتی به شبکه وصل هستیم نام یک رایانه در شبکه را میدهیم و IP هایش را تحویل میگیریم.
    مثلاً اگر به شبکه اینترنت وصل باشیم میتوانیم نام www.microsoft.com را بدهیم و IP هایش را به دست آوریم.

    با این کلاسس و کمی کد اضافه برنامه میتواند علاوه بر IP با نام هم تغذیه شود و کار کند و خودش خودکار از نام به IP برسد.

    مثلاً کد زیر سعی میکند به همه IP های متناظر یک نام وصل شود و به اولین IP که کار کرد وصل شود و جستجو را تمام کند.

    'VB.Net
    Dim port As Integer = 80
    Dim socket As System.Net.Sockets.Socket = Nothing

    For Each ip As System.Net.IPAddress In System.Net.Dns.GetHostEntry("www.microsoft.com").A ddressList
    Try
    socket = _
    New System.Net.Sockets.Socket( _
    ip.AddressFamily, _
    System.Net.Sockets.SocketType.Stream, _
    System.Net.Sockets.ProtocolType.Tcp)

    socket.Connect(New System.Net.IPEndPoint(ip, port))

    Exit For
    Catch
    socket = Nothing
    End Try
    Next

    If (socket IsNot Nothing) Then
    '...
    '...
    socket.Close()
    End If



    //C#‎.Net
    int port = 80;
    System.Net.Sockets.Socket socket = null;

    foreach(System.Net.IPAddress ip in System.Net.Dns.GetHostEntry("www.microsoft.com").A ddressList)
    {
    try
    {
    socket =
    new System.Net.Sockets.Socket(
    ip.AddressFamily,
    System.Net.Sockets.SocketType.Stream,
    System.Net.Sockets.ProtocolType.Tcp);

    socket.Connect(new System.Net.IPEndPoint(ip, port));
    break;
    }
    catch
    {
    socket = null;
    }
    }


    if (socket != null)
    {
    //...
    //...
    socket.Close();
    }


    خود دوستان میتوانند هر کجا خواستند، IP را به طریقه فوق به دست اورند.
    آخرین ویرایش به وسیله __H2__ : دوشنبه 22 مهر 1387 در 00:23 قبل از ظهر دلیل: حذف یک خط توضیح اضافه!

  25. 14 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  26. #16
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post پایان توضیحات ...

    سلام مجدد
    با توجه به هدف تاپیک ...
    نقل قول نوشته شده توسط __H2__
    سعی میکنیم، تا توضیح ساخت یک برنامه فوق العاده، فوق العاده ساده چت پیش برویم
    تمام متدها و ساختار و کلاسس های درگیر را توضیح دادم و برای ساخت یک برنامه چت ساده نیاز به اطلاعات دیگری در سطح سوکت نیست.
    البته طبیعی است که آشنایی با برنامه نویسی معمول دات نت لازم است !!!!

    در نتیجه قائدتاً از این تاپیک فقط میماند نمونه کد نهایی.
    که باید انشا ا... وقت کنم و بنویسم.
    در کد نهایی، در ضمینه سوکت و شبکه از متدی غیر از متدهای ذکر شده در تاپیک استفاده نخواهم کرد ولی استفاده از کلاسس های عادی و مرسوم غیر شبکه ای طبیعی است.

    موفق و پیروز و سربلند باشید.

  27. 13 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  28. #17
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    Post Sample code

    سلام
    میبخشید کار داشتم و تهیه کد کمی طول کشید...

    یک نمونه الکی قبلاً داشتم که نمونه جدید و اصولی تر را روی همان اپلود کردم
    RightClick->Save Target As
    http://www.h02.ir/Download.aspx?File...SocketChat.zip

    نمونه فوق فوق العاده ساده است و
    متن پیغام کلاینت ها فقط در سرور نمایش داده میشود (کد اضافه تری ندارد) و
    متن پیغام سرو در یک حلقه for each برای همه کلاینت ها ارسال میشود.
    فقط همین!

    اول باید تک نمونه با دکمه رادیویی سرور اجرا شود و بعد میتوانید به تعداد دلخواه مجدداً فایل را اجرا کنید و دکمه رادیویی را روی کلاینت قرار دهید. (یک سرور و بی نهایت کلاینت.)

    کسی اگر تک تک خطوط کد فوق را متوجه شود و دلیل وجودش و مشکل ناشی از حذفش را درک کند، به راحتی میتواند به دلخواه خودش امکانات بسیار متعددی و پیچیده و کاملی را کدنویسی کند و به برنامه اضافه کند.

    (البته کد فوق قابل بهینه شدن و بهتر نوشته شدن است، ولی ترسیدم کمی پیچیده شود و از سادگی اش کاسته شود.)

    اهداف تاپیک تامین شده و من هم قول نمیدهم ولی اگر وقت کنم، شاید انشا ا... نمونه یکم کاملتری از کد فوق هم تهیه کنم تا اعمال پیچیده تری مثل پیغام Private و Public و لیست افراد و... را هم داشته باشد. (ولی این اعمال دیگر مشکل TCP socket ها نیست و باید الگوریتم متان را اصلاح کنید.)

    البته انشا ا... مطالب تاپیک را در قالب pdf هم به همین پک دانلود اضافه خواهم کرد.

    از دوستان تشکر میکنم که با صبر و نپرسیدن سوال در بین مطالب، تاپیک را زیباتر کردند ولی حالا اگر کسی روی نمونه کد فوق مشکلی دارد و مثلاً جایی از کد را متوجه نمیشود، اگر بتوانم برای جواب در خدمت هستم ...

    جمیعاً موفق و پیروز و سربلند باشید.

  29. 15 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  30. #18
    کاربر دائمی آواتار Armin060
    تاریخ عضویت
    مهر 1387
    سن
    18
    پست
    510
    تشکر کردن
    252
    120 بار تشکر شده در 106 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    برنامه اجرا نميشه...ميشه فايل exe رو بزاری؟
    Im trying ^ n for things that I really want

  31. #19
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    سلام
    برنامه اجرا نميشه...ميشه فايل exe رو بزاری؟
    سورس با VS2008 نوشته شده و خودم با تغییراتی در vbproj و csproj سعی کرده ام تا در VS2005 هم باز شود.

    من مجدداً تغییرات جدیدی در این فایلها برای هماهنگی با VS2005 دادم ولی چون VS2005 را نصب ندارم نمیتوانم چک کنم و از صحت کار مطمئن شوم.
    پیشنهاد میکنم مجدداً دانلود کنید و تستی انجام دهید و اگر در VS2005 هم باز شد که هیچ...
    وگرنه چون کدها تفاوت ذاتی در VS2005 و VS2008 ندارند، شما میتوانید خودتان در VS2005 فرمان newproject بدهید و از فایل کدهای vb و cs در پروژه خود استفاده کنید.

    این هم نسخه exe کامپایل شده vb و #c که در واقع یکی هستند:
    فایل های ضمیمه فایل های ضمیمه

  32. 5 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  33. #20
    کاربر دائمی آواتار Armin060
    تاریخ عضویت
    مهر 1387
    سن
    18
    پست
    510
    تشکر کردن
    252
    120 بار تشکر شده در 106 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    مرسی...ولی من تمامی فايل ها رو در يك پروژه جديد اضافه كردم....اما باز خطا داد....مال منم Vs2008 هست.
    راستی ميشه بگيد چطوری ميشه از سرور فقط به يك كلاينت پيام ارسال كرد. همون private. يه سورس دارم ولی از اين نحوه استفاده نميكنه ( TCP/IP ).
    Im trying ^ n for things that I really want

  34. #21
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    سلام
    مرسی...ولی من تمامی فايل ها رو در يك پروژه جديد اضافه كردم....اما باز خطا داد....مال منم Vs2008 هست.
    یعنی شما با VS2008 موفق به باز کردن پروژه ها نشدید!!!!!!!
    (البته من از VS2008-SP1 استفاده میکنم، شاید در نسخه اولیه VS2008 پروژه باز نشود، نمیدانم!)
    میتوانید متن پیغام خطا یا تصویر و ... را بدهید؟


    راستی ميشه بگيد چطوری ميشه از سرور فقط به يك كلاينت پيام ارسال كرد. همون private. يه سورس دارم ولی از اين نحوه استفاده نميكنه ( TCP/IP ).
    اگر انشا ا... بتوانید کدها را در VS ببنید، خواهید دید که در کد Send مربوط به سرور یک حلقه For قرار دارد که ارسال را برای تمام کلاینت ها انجام میدهد، کافی است حلقه For را بردارید و ارسال را فقط به کلاینت مورد نظر انجام دهید.

  35. 2 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  36. #22
    کاربر دائمی آواتار Armin060
    تاریخ عضویت
    مهر 1387
    سن
    18
    پست
    510
    تشکر کردن
    252
    120 بار تشکر شده در 106 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    مرسی. با كلی تلاش برنامه رو كامپايل كردم و درست كار كرد....

    فقط راستی علی جان اگر بخواهيم از يك كلاينت نوشته رو برای همه ی كلاينت ها بفرستيم بايد نوشته رو بفرستيم به سرور و بعد سرور برای تمام كلاينت ها بفرستد يا اينكه كه ميشه مستقيم از تو كلاينت فرستاد واسه باقی كلاينت ها.
    Im trying ^ n for things that I really want

  37. #23
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    سلام
    اگر بخواهيم از يك كلاينت نوشته رو برای همه ی كلاينت ها بفرستيم بايد نوشته رو بفرستيم به سرور و بعد سرور برای تمام كلاينت ها بفرستد
    دقیقاً اصول یک برنامه سرور محور همین است که گفتید و خیلی خوب هم متوجه شدید.

    در اصل خیلی بهتر است پیغام شما به جای یک String ساده یک class یا struct باشد مثلاً با اعضای زیر:
    ID_Sender-Int32
    ID_Receiver-Int32
    ID_MessageType-Byte
    (EndHeader-9Byte)
    MessageBody-Object

    در واقع بسته های پیغام را شامل یک header دلخواه کنید و کمی قانونمند تر کنید.

    در مورد سوال شما، مثلاً میتوان وقتی ID_Receiver عدد صفر یا 1- باشد منظور این باشد که باید در یک حلقه for برای همه ارسال شود.
    حتی در مکانیزم پیشرفته تر میتوان نوع ID_Receiver را یک آرایه گذاشت تا بتوان به تعداد خاصی از افراد مشخص هم پیغام را ارسال کرد.


    ID_MessageType هم وظیفه جداسازی پیغام هایی با نوع مختلف را دارد.
    مثلاً بسته ارسالی شما میتواند یک متن باشد یا یک تک تصویر یا یک فریم از یک فیلم برداری دنباله دارد و یا در یک برنامه مدیریتی کافی نت میتوانید بسته برای کاربر انسانی نباشد و حاوی دستورات سیستمی مثل reset و shutdown و... باشد که مدیر کافی نت بتواند روی کلاینت ها اعمال کند.
    (
    البته در مبنای باز پیچیده تر میتوان به جای ID_MessageType از وراثت و ماژول های سریالی کننده خودکار دات نت هم استفاده کرد، ولی این کار حجم اطلاعات را کمی افزایش میدهد.
    )

    در هر صورت اصل مطلب را که یادبگیرید میبینید که با سوکت مجهز به یک خط ارتباطی راحت بین رایانه ها میشود و میتوانید به راحتی و دلخواه خود هر چیزی را در این خط جابه جا و پردازش کنید.

  38. 8 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  39. #24
    کاربر دائمی آواتار Armin060
    تاریخ عضویت
    مهر 1387
    سن
    18
    پست
    510
    تشکر کردن
    252
    120 بار تشکر شده در 106 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    علی، من اين برنامه رو تو Lan تست كردم، خطا ميداد. يعنی سرور رو روی يه كامپيوتر و كلاينت رو روی چند تا كامپيوتر ديگه اجرا كردم، ولی موقع وسل شدن خطا ميده. چه كار كنم؟
    Im trying ^ n for things that I really want

  40. #25
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    سلام
    ایا ip سرور را اصلاح کردید؟
    شما باید ip رایانه سرور را دقیق به دست اورید (مثلاً توسط ipconfig و ابزار مشابه و...) و مقدار مناسب را به برنامه تحویل دهید.

    127.0.01 فقط به رایانه جاری اشاره میکند مثل \. در مسیرهای هارد

  41. 2 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  42. #26
    کاربر دائمی آواتار sepehr.net
    تاریخ عضویت
    شهریور 1386
    محل زندگی
    تهران
    پست
    386
    تشکر کردن
    135
    751 بار تشکر شده در 148 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    واقعا دستت درد نکنه خیلی خیلی خوب بود.
    اگه در تکمیل مطالب بالا کلاس های TcpListener,TcpClient,UdpClient رو توضیح بدی خیلی عالی میشه .


  43. #27
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    سلام
    اگه در تکمیل مطالب بالا کلاس های TcpListener,TcpClient,UdpClient رو توضیح بدی خیلی عالی میشه .
    حقیقتش ارزش خاصی ندارند!!!
    همانطور که دیدید ما به راحتی و با دسترسی مستقیم به سوکت تنوانستیم اطلاعات را مبادله کنیم و نه برای کلاینت ها نیازی به TcpClient پیدا کردیم و نه برای سرور TcpListener نیاز شد.

    خود کلاسس Socket به ذات و به راحتی میتواند در حالت سرور و کلاینت عمل کند.
    نتیجتاً بلد نبودن اشیای فوق و تسلط به خود شی سوکت برای ساخت یک برنامه سوکتی کافی است.
    و با بلد نبودن اشیای فوق چیز ناقصی نخواهید داشت.

    =====

    UdpClient هم که کلاً UDP است و اصلاً خیلی از مطالب تاپیک که در خصوص TCP است در این مورد صادق نیست و میتوان گفت UDP خودش تاپیکی جدا در همین حد شاید نیاز داشته باشد.
    که در این مورد هم باز خود سوکت امکانات اصلی UDP را دارد و همچنان برای کسی که تسلط کافی به متدها و خواص کلاسس Socket داشته باشد، مورد فوق نیاز نخواهد شد.

    =====

    موفق باشید.

  44. 3 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  45. #28
    کاربر دائمی آواتار sepehr.net
    تاریخ عضویت
    شهریور 1386
    محل زندگی
    تهران
    پست
    386
    تشکر کردن
    135
    751 بار تشکر شده در 148 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    سلام
    دوست عزیز فرمایش شما کاملا درست است
    ولی دانستن بهتر از ندانستن است ممکنه که در بعضی مواقع به کار بیاد
    اگه لطف کنین ، مختصر درباره ی هر کدام توضیحی بدین خیلی ممنون میشم


  46. #29
    کاربر دائمی آواتار nariman_t
    تاریخ عضویت
    بهمن 1387
    محل زندگی
    تهران
    پست
    105
    تشکر کردن
    12
    257 بار تشکر شده در 51 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    با سلام به همه بچه ها آقا یه سوال کلی که راحت شیم کتابی سراغ ندارید که مرجع و کامل Soket programing رو تحت vb.net آموزش داده باشه pdf چیزی هم سراغ دارید بگید کتابشم باشه مشکلی نیست

  47. #30
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    سلام
    با سلام به همه بچه ها آقا یه سوال کلی که راحت شیم کتابی سراغ ندارید که مرجع و کامل Soket programing رو تحت vb.net آموزش داده باشه pdf چیزی هم سراغ دارید بگید کتابشم باشه مشکلی نیست
    PDF انگلیسی اگر سرچ کنید پیدا خواهید کرد.
    اگر اشتباه نکنم یک کتاب قدیمی (2003) فارسی هم یکی از ناشران برای "برنامه نویسی شبکه در دات نت" چاپ کرده است.

    میتوانید از برنامه نصبی MSDN و یا MSDN-Online هم استفاده کنید.

  48. کاربرانی که به خاطر مطلب مفید __H2__ از وی تشکر کرده‌اند:


  49. #31
    کاربر تازه وارد آواتار mehdi_7
    تاریخ عضویت
    آذر 1385
    محل زندگی
    شیراز
    پست
    53
    تشکر کردن
    21
    5 بار تشکر شده در 3 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    خیلی ممنون
    اگر امکان داره، مطالب رو تکمیل کن
    لیست کاربران متصل به سرور و ارسال پیام خصوصی رو هم توضیح بدید لطفا

  50. #32
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    سلام
    لیست کاربران متصل به سرور و ارسال پیام خصوصی رو هم توضیح بدید
    با شرمندگی بسیار گمان نکنم فرصت کنم.
    یک تاپیک XNA آموزشی زدم، توش ماندم! (از نظر تایپ و نوشتن مطلب و به روز رسانی)

    در pdf اصل طریقه انتقال اطلاعات بیان شده و میتوان با خواندن ان دو رایانه را به هم متصل کرد.
    بقیه اش میشود الگوریتم که بیایید و اطلاعات را مدون شده منتقل و مدیریت کنید.

    موفق باشید.

  51. 2 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  52. #33
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    فروردین 1387
    پست
    17
    تشکر کردن
    13
    0 بار تشکر شده در 0 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    سلام دوست من
    من در حال تکمیل یک پروژه هستم و این روش شما رو پیاده سازی کردم
    در یک قسمتهایی به مشکل برخورد کردم
    یک نمونه برنامه درست کردم تا دید بهتری پیدا کنم
    من برای ارسال به سرور مشکلی ندارم ولی برای ارسال به کلاینت مشکل دارم
    برنامه رو اینجا میذارم تا ببینیش و اشکال من رو درست کنی
    مرسی بابت مقاله ای که نوشته بودی و بسیار کاربردی هستش
    فایل های ضمیمه فایل های ضمیمه
    • نوع فایل: zip s2.zip‏ (41.5 کیلوبایت, 127 دیدار)

  53. #34
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    فروردین 1387
    پست
    17
    تشکر کردن
    13
    0 بار تشکر شده در 0 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    الان برنامه رو ساده تر کردم
    کسی میتونه این سیستم رو درست کنه؟
    اگه کسی تونست فوری بگه، تا جایی که بتونم جبران میکنم

    توضیح:
    یک سیستم هستش که هم به عنوان سرور و هم به عنوان کلاینت کار میکنه (یعنی باید کار کنه)
    کار نمیکنه!
    فایل های ضمیمه فایل های ضمیمه
    • نوع فایل: zip sc3.zip‏ (41.1 کیلوبایت, 123 دیدار)

  54. #35
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    سلام
    یعنی باید کار کنه
    !!!!!!!!!!!!!!!!

    یک سیستم هستش که هم به عنوان سرور و هم به عنوان کلاینت کار میکنه (یعنی باید کار کنه)
    کار نمیکنه!
    با یک نگاه اجمالی و سریع حداقل 5 ایراد پیدا کردم.
    اصولاً سعی کنید یک کم تمیز و مرتب و دقیق تر کدنویسی کنید.
    کدنویسی اصولی و تمیز خوانایی را افزایش میدهد و دیباگ را هم ساده میکند وگرنه یکم کدتان زیاد شوید، طوری میشود که خودتان با دیدن کد سردرد خواهید گرفت.
    سعی کنید نام متغییر های محلی را هم نام متغییر های سطح کلاس قرار دهیدف این کار مستعد خطای منطقی است و یا حداقل در دسترسی اعضای کلاس از کلمه this استفاده کنید تا تفکیک مناسب و قابل فهم سریعی داشته باشید.

    1)
    سوکت سرور را بجای IPAddress.Any روی همان IP که برای کلاینت هم تنظیم کردید، تنظیم کنید. (127.0.0.1)

    2)
    در متد OnReceive_s متغییر محلی با نام clientSocket تعریف شده در حالیکه در این نقطه باید متغیر سطح کلاس clientSocket پر میشده.
    با این عمل متغیر سطح کلاس clientSocket همچنان null و غیر معتبر باقی میماند.

    3)
    متد OnSend_s با متغییر clientSocket در سطح کلاس فراخوانی میشود ولی داخل این متد از serverSocket استفاده کرده اید.

    4)
    در متد OnReceive_s به جای ارسال اطلاعات باید مجدد BeginReceive را فراخوانی میکردید، تا بلوک بعدی اطلاعات هم دریافت شود.
    اینطوری فقط اولین پیام دریافت میشود.

    5)
    در متد OnReceive_s
    خیلی راحت از یک TextBox روی فرم استفاده کردید!
    در حالیکه این متد در ریسمان دیگری اجرا میشود و TextBox با ریسمان اصلی برنامه ساخته شده.
    این کار مستعد خطای ریسمان های متقاطع است.
    برای دسترسی به اجرای روی فرم باید از متدهای Invoke و BeginInvoke استفاده کنید.

    =====

    6)
    سوکت های متصل شده شما، به طرز صحیح و مناسب بسته و حذف نمیشوند و فقط تمرکز کدها روی ارتباط بوده، دیگر قطع ارتباط ... !

    پیشنهاد میکنم به سمپل ارائه شده دقت بیشتری کنید.
    موفق باشید.

  55. 2 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  56. #36
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    فروردین 1387
    پست
    17
    تشکر کردن
    13
    0 بار تشکر شده در 0 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    دوست عزیز سمپل ارائه شده خیلی گیجم کرد، من دستورات ساده را میخواهم.
    اگر میتوانید یک مثال خیلی ساده درست کنید و آپلود کنید
    بعنوان مثال اگه میشه مثال زیر رو تکمیل کنید ممنونتون میشم
    فایل های ضمیمه فایل های ضمیمه
    • نوع فایل: zip cs5.zip‏ (9.7 کیلوبایت, 78 دیدار)

  57. #37
    کاربر دائمی آواتار __H2__
    تاریخ عضویت
    اسفند 1385
    محل زندگی
    یک جایی بین Framework و نارمک!
    پست
    1,032
    تشکر کردن
    34
    984 بار تشکر شده در 413 پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    سلام
    من دستورات ساده را میخواهم
    میدانید، چند نفر در همین سایت و یک سایت دیگر، تماس گرفته بودند و میخواستند چیز کامل تر و جامع تری قراری دهم و به نوعی گفته بودند این سمپل خیلی ساده است؟!

    مثال زیر رو تکمیل کنید
    من یکبار در همین سایت آمدم، کد دوستی را تکمیل کنم، اخرش به این نتیجه رسیدم که باید کلش را از اول بنویسم!
    کلا ترجیح میدهم این کار را نکنم، به این دلیل که برایم خیلی خیلی سخت است که بخواهیم کدنویسی با همین ریتم پست 34 را اصلاح کنم.
    شاید اگر وقت داشته باشم، همین کدموجود اصلی تاپیک را توسعه دهم و قابلیت های دیگری به آن اضافه کنم ولی لطفاً (و با شرمندگی، انشاا... که به بزرگیتان ببخشید) از من نخواهید هر کدی را اصلاح کنم که فقط کار کند و بقیه اش مهم نباشد.
    من واقعاً نمیتوانم، یک جورهایی ذهنم هنگ میکند و کشش عجیبی خواهم داشت به سمت اینکه کدش را بکوبم و با اصولی که در طی سالیان یادگرفته و به آنها اعتقاد دارم و ذهنم با آن اصول هماهنگ است بسازم (شی گرایی و پلیمورفیزم و چند ریسمانی و چند لایه ای و بازدهی خوب و...) که این هم در ساده ترین و ابتدایی ترین شکلش میشود همین سمپل اصلی تاپیک.

    به شرط وقت داشتن، میتوانم نمونه اصلی تاپیک را پیشرفته ترش کنم ولی دیگر با ذهنیات من جایی برای زدن و حذف و کاهش دادن ندارد و حداقل مکانیزم منطقی ممکن است.

    =====

    اگر شما میخواهید کدتان فقط کارکند و بقیه اش دیگر مهم نیست، همان 4 تغییر خیلی واضح بیان شده در پست 35 را اعمال کنید که در حد اصلاح چند کاراکتر و چند کلمه است، کد قبلی شما کار خواهد کرد.

    مجدد عضرخواهی میکنم.
    اگر سوال یا مشکل مشخصی داشتید در خدمتان هستم.
    موفق باشید.

  58. 2 کاربر از __H2__ به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:


  59. #38
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    آبان 1389
    محل زندگی
    اصفهان -نجف آباد
    پست
    7
    تشکر کردن
    2
    یک بار تشکر شده در یک پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    برنامه ی بسیار مفیدی بود . می شه . کمی تکمیلش کنید . تعدادی کامنت هم اینجا و آنجای کد اضافه کنید .
    اگه می شه امکان ارسال فایل رو به عنوان مثال اضافه کنید .
    در مورد beginxxxx هم بیشتر توضیح بدید . نخ در بخش کلاینت هیچ وقت endxxx نمی شه . من از msdn فهمیدم که باید end رو توی callback استفاده کرد اما نتونستم مطلب رو درک کنم . مهم xxxxxx
    در مورد طریقه ی ارسال دستورات تلنت برای سخت افزار هم اگه می شه توضیح بدید . باید دستورات رو به صورت تکست بنویسم بعد کد کنم ؟ ؟؟؟خیلی مهم xxxxxx
    ----------
    من اینها رو از نرم افزار شما فهمیدم .
    شما اول لایه ای به نام ichat ایجاد کردید رویدادهای IDisposable رو به اون نسبت دادید و دو تا پروپرتی به اون اضافه کردید . بعد از اون دو تا کلاس کلاینت و سرور رو با اون ایجاد کردید .
    ؟؟؟/ چرا آپشن رو استریکت گذاشتید ؟ مگه کامپیر چش بود .
    ؟؟؟؟؟؟ Public Sub New()

    End Sub
    این به چه کاری می یاد ؟
    بقیه اش برای فردا

  60. #39
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    آبان 1389
    محل زندگی
    اصفهان -نجف آباد
    پست
    7
    تشکر کردن
    2
    یک بار تشکر شده در یک پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    من احتیاج دارم که تعدادی دستور رو چند ثانیه یک بار برای یک سخت افزار بفرستم و جواب های دریافتی رو روی یک بانک ذخیره کنم . فکر کنم باید دستوری شامل لوگین و رمز و پسور و دستور رو بنویسم بعد اون رو به صورت بایت بفرستم درسته ؟

  61. #40
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    آبان 1389
    محل زندگی
    اصفهان -نجف آباد
    پست
    7
    تشکر کردن
    2
    یک بار تشکر شده در یک پست

    نقل قول: TCP/IP Socket Programming in Framework.Net 2.0

    مثل اینکه این تاپیک کامل مال منه ؟ ؟؟؟
    من با ایننرم افزار و کمی دستکاری به پورت میل متصل شدم یک پیغام اتصال فرستاد و یک پیغام دریافت کرد ولی به گوش دادن ادامه نداد . یعنی هر چی پیغام جدید نوشتم هیچ کدوم از جوابهای سرور رو نشون نداد . فکر می کنید مشکل کجاست ؟

صفحه 1 از 2 12 آخرآخر

برچسب های این تاپیک

بوک مارک کردن این تاپیک

بوک مارک کردن این تاپیک

قوانین ایجاد تاپیک در تالار

  • شما نمی توانید تاپیک جدید ایجاد کنید
  • شما نمی توانید به تاپیک ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید ضمیمه ارسال کنید
  • شما نمی توانید پاسخ هایتان را ویرایش کنید
  •