PDA

View Full Version : ایا با وجود سیستم های مدیریت محتوا طراحی وب با aspمنسوخ می شود؟



samanerezaee
پنج شنبه 15 مهر 1389, 08:41 صبح
سلام
چیزی که درباره سیستمهای مدیریت محتوا می دونم اینه که کار طراحی و اپدیت کردن سایت رو راحت کرده مثل وبلاگ ها .سوالم اینه که با وجود همچین سیستمی آیا کسی دنبال طراحی ستیت با asp یا مشابه اون میره یا نه ؟و یه pdf درباره این سیستمها می خواستم داشته باشم و بتونم همچین یه سایت با این سیستمها رو خودم طراحی کنم .

eshpilen
پنج شنبه 15 مهر 1389, 11:47 صبح
این سیستمها خیلی مفید هستن.
حتی توسعه دهندگان وب هم شاید بدشون نیاد با طراحی یه تمپلیت و نصب و تنظیم پول بگیرن. درسته دستمزدش کمتر هست ولی کارش خیلی راحت تر هست و مشتری وقتی امکاناتش رو ببینه کف بر میشه.
البته بازار توسعهء وب کلاسیک هنوز هم بقدر قابل توجهی داغ و پر مشتری هست که دلایل متعدد خودش رو داره، و شاید هم یک علتش عدم اطلاع مشتری ها از گزینهء CMS باشه و در ضمن نمیدونن که هزینهء CMS خیلی کمتر میشه. البته طراحی سایت سفارشی بالاخره میتونه سایت رو متمایز و نو و خلاق تر بکنه و امکاناتی رو درش بگنجانه که با استفاده از CMS امکان پذیر نیستن.
من از بین CMS ها با مامبو کار کردم. یه سایت میخواستم طراحی کنم که طرف عجله داشت و گفت یک هفته ای میخوادش. منم مثل کار قبلی که خودم توسعه دادم اصلا حوصله نداشتم که سایتش رو خودم دستی طراحی کنم و توسعه بدم خصوصا که کار واسه آشنا بود و معلوم نبود اصلا بابتش چیزی به ما برسه، واسه همین از دوستان اینترنتی پرس و جو کردم و بهم مامبو رو پیشنهاد کردن و منم چند روزه یادش گرفتم و تونستم باهاش یه سایت قابل قبول ارائه بدم. تا اون موقع از CMS استفاده نکرده بودم و چیزی بلد نبودم، اما کسی که خودش توسعه دهنده باشه به سرعت میتونه بهش احاطه پیدا کنه.
تازه کلی امکانات سمت ادمین هم داره که طرف میتونه باهاش مطلب و عکس و هرچی که داره به سایت اضافه کنه و خیلی کارها و امکانات دیگه که جزو این نرم افزارها هستن. این امکانات رو اگر کسی میخواست خودش طراحی کنه و توسعه بده، دستمزدش نمیدونم حداقل چند میلیون تومن میشد. درحالیکه الان باوجود CMS های بازمتن و رایگان PHP که هست این کار میتونه با نهایتا چند صد هزار تومن انجام بشه.
توسعهء سایت اونم سایتهای دینامیک که سیستمهای مدیریت و ثبت نام و ورود و ویرایش و کامنت و غیره برای کاربر داشته باشن، کار شاقی هست که دیگه نمی صرفه. اگر یک CMS کافی باشه، که در خیلی موارد هست، دیگه شانسی برای طراحی و توسعهء دستی باقی نمیمونه.
البته طراحی و توسعهء سفارشی وب فقط به طراحی و توسعهء سایتهای معمول و امکاناتی که یک CMS میتونه تامین کنه محدود نمیشه و همیشه بازار و نیاز براش هست. این حتی میتونه بصورت ایجاد تغییر در یا اضافه کردن امکاناتی به یک CMS باشه.

بعنوان یه سرنخ/منبع فارسی میتونی به http://www.mambolearn.com مراجعه کنی.
البته من مامبو رو بعنوان بهترین CMS و گزینهء مناسب شما معرفی نمیکنم؛ این صرفا چیزی بود که بهم برای اولین بار معرفی شد و بنظرم راحتتر و در دسترس تر اومد برای یادگیری و پشتیبانی فارسی و اینطور چیزها. وگرنه CMS های قوی و مجهز چنتای دیگه هم داریم.

samanerezaee
پنج شنبه 15 مهر 1389, 13:14 عصر
با سلام به شما دوست گرامی :
اگه من بخوام یه سایت مثل سایت سازمان سنجش یا سایتی مثل سایت بانک ها یا فروشگاه های اینترنتی راه اندازی کنم که خیلی امینیت توشون مهم است و با بانکهای اطلاعاتی هم ارتباط دارن می تونم از یکی ازاین cms ها استفاده کنم یا حتما باید برنامه نویسی انجام بدم اونم با asp یا سایر زبان های برنامه نویسی.

eshpilen
پنج شنبه 15 مهر 1389, 18:50 عصر
والا واسه اینطور کارها چون نیازهای متنوع، غیرعمومی و اغلب سفارشی خودشون رو دارن فکر نمیکنم CMS جواب بده یا حداقل به تنهایی جواب نمیده. شما میتونی برای محتوای عادی از CMS استفاده کنی، اما برای بقیش باید کد و طراحی سفارشی بخوره و شاید از بعضی اجزای از پیش آماده هم بشه توش بهره برد.
درمورد امنیت CMS هم چون برای اینطور کارها نیست اصلا معنی نداره بگیم برای این کارها امنیت داره یا نه.
اما توی کاربردهای عادی خودش من فکر میکنم بخاطر اینکه روش خوب کار شده و محصول و تحت نظر برنامه نویسان خوب و یک جامعهء بزرگ هست تا یک برنامه نویس عادی منفرد، امنیتش از اکثر کارهای برنامه نویسان معمولی بهتر باشه. اما بعضیا میگن اگر باگ و حفره ای توش کشف بشه هکرها میتونن به تمام سایتهایی که از اون نرم افزار استفاده میکنن و هنوز این حفره ها توشون برطرف نشده حمله کنن.
بهرصورت بنظر من مزایای استفاده از CMS به معایبش خیلی میارزه. ضمنا کمتر برنامه نویسی هست که امنیت کارش واقعا در حد خوبی باشه، چون امنیت برای خودش مقولهء نسبتا گسترده و پیچیده ای هست.

این فروشگاه و کارهای با نیاز به امنیت بالا که میگی اصلا جزو CMS نیستن و حداقل من جایی ندیدم. ولی شاید ماجول های آمادهء رایگان/بازمتن داشته باشه برای اینطور کارها هم.
ولی کلا امکان ترکیب CMS و کدها و سیستمهای سفارشی هم وجود داره و میشه بخشی از کارهای سایت بوسیلهء CMS انجام بشه و بخشهای دیگه که سفارشی هست کاملا جداگانه باشن یا حتی تاحدی با CMS ترکیب شده باشن. کار سختی نیست.
بهرحال بنظر من میرسه که نیازهای اینطور سایتها که میگی اینقدری سفارشی و متنوع هستن که نرم افزارهای آماده جواب نمیدن و نیاز هست سفارشی طراحی و توسعه براشون انجام بشه.

samanerezaee
پنج شنبه 15 مهر 1389, 19:29 عصر
پس به نظر شما برای کار حرفه ای کردن باید aspرا یاد بگیرم ؟
قبل از aspتا حه حد c# باید بلد بود .؟
در مورد امنیت سایتها هم اطلاعاتی دارید که باید چه کار کرد تا یه سایت قابل نفوذ نباشه و بشه رو امنیت اون حساب کرد .

eshpilen
جمعه 16 مهر 1389, 09:54 صبح
پس به نظر شما برای کار حرفه ای کردن باید aspرا یاد بگیرم ؟
قبل از aspتا حه حد C#‎ باید بلد بود .؟
منظورت ASP.NET هست دیگه؟
من درمورد ASP.NET دانش زیاد و تجربه عملی ندارم و تازه دات نت یاد گرفتم، بنابراین نمیتونم نظری بدم.
البته مسلما شما میخوای ASP.NET یاد بگیری قبلش باید سی شارپ یاد بگیری و ضمنا با کتابخانهء کلاس دات نت هم آشنایی کافی پیدا کنی (و بطور کلی ساختار و استانداردهاش). حداقل بخشهایی رو که توی وب بکار میرن باید یاد بگیری (مثلا GUI ویندوز نیازی نیست).
من بیشتر با PHP کار کردم و میشناسمش و تاجایی که میدونم کد و نرم افزار و چیزهایی مثل CMS های بازمتن و رایگان زیاد داره. اگر با CMS پی اچ پی بخوای کار کنی بنظرم بقیش رو هم باید با PHP بنویسی.


در مورد امنیت سایتها هم اطلاعاتی دارید که باید چه کار کرد تا یه سایت قابل نفوذ نباشه و بشه رو امنیت اون حساب کرد .
سوال بسیار کلی و وسیع می باشد.
جواب کلی: منابع مربوط به مقولهء امنیت را بخوانید؛ یک کتاب جامع در این زمینه پیدا کنید.

samanerezaee
جمعه 16 مهر 1389, 10:53 صبح
از راهنماییتون ممنون.

aminghaderi
جمعه 16 مهر 1389, 17:54 عصر
خیلی کارها از عهده CMS ها برنمی آید ، برای همین هست که حتی در غرب هم فکوس خاصی روی طراحی به قول دوستان کلاسیک دارند؟!
شما می خوای یه نرم افزار خاص بنویسی که اصلا هیچ وجه تمایزی با CMS نداره؟! خوب کدوم CMS اینقدر پیشرفته هست که این قابلیت رو داشته باشه که امکان ساخت رو به ما بده؟!
اینجاست که پای قول توسعه ، یعنی Visual Stdio .Net درمیان می یاید؟!
دات نت برای فقط طراحی سایت معمولی نیست؟! همون cms ها رو هم با دات نت طراحی می شه کرد.
البته اونهایی که دات نتی هستند ، نه مامبو و پی اچ پی نیوک و e107 و...

موفق باشی.