PDA

View Full Version : دلفی یا زبانی دیگر؟



seyed_27
دوشنبه 06 دی 1389, 11:14 صبح
بسمه تعالی
سلام
من قبلا با وی بی و بعد با دلفی دارم برنامه می نویسم
حوزه کاری من مالتی مدیاست و عموما نرم افزار های مذهبیه:
1- استفاده از فیلم و صوت
2- فلش
3-دیتابیس و ساخت سرچ انجین
4-تحت وب بودن
5-کار با فایل های متنی وساخت ادیتور و ....

چندی پیش به این نتیجه رسیدم که برنامه هایی که مینویسم باید تحت وب باشه
با دلفی تحت وب کار نکردم و یکی از رفقا پیشنهاد زبان دیگه ای رو داد
با توجه به نیاز بنده لطفا راهنمایی کنید که چه زبانی رو انتخاب کنم که لااقل تا 5 سال دیگه جوابگوی نیازهای من باشه و البته کامپننتهای متنوع در مورد فوق الذکر داشته باشه (مثل دلفی).
لطفا کارشناسی بحث کنید!
با تشکر
سید

gbg
دوشنبه 06 دی 1389, 11:52 صبح
بقیه کارشناسی بحث کنن که شما برای 5 سال برنامه بنویسی؟
مگه قراره اتم بشکافی؟ بحث تحت وب و زبان های برنامه نویسیش هم که مشخصه

Felony
دوشنبه 06 دی 1389, 12:37 عصر
اگر تحت وب میخوای برنامه بنویسی برو سراغ Net. ، با توجه به اینکه دلفی کار کردی #C میتونه گزینه مناسبی باشه ، توسط مایکروسافت هم که فعلا داره به بهترین شیوه توسعه پیدا میکنه .

BORHAN TEC
دوشنبه 06 دی 1389, 12:56 عصر
به نظر من برای برنامه های تحت وب بهترین گزینه ASP.Net و PHP است و برای برنامه های دسکتاپ هم بهترین گزینه Delphi است.

seyed_27
چهارشنبه 08 دی 1389, 08:29 صبح
بقیه کارشناسی بحث کنن که شما برای 5 سال برنامه بنویسی؟
مگه قراره اتم بشکافی؟ بحث تحت وب و زبان های برنامه نویسیش هم که مشخصه
آقای محترم اگر امکان داره مودبانه تر بحث کنید
مایل به جواب دادن نیستید مجبورتون نکردن پست بیجا بزنید. نه خیر نمی خوام اتم بشکافم . نمی خوام بعد دو سال ببینم راهی که اومدم اشتباه بوده !!! و این شرط عقله که اول خوب تحقیق کنی بعد اقدام کنی!!!!!!!!

از عزیزانی که حوصله به خرج دادن و جواب دادن بسیار تشکر میکنم
مشتاق دیدن نظرات دیگه عزیزان هستم
با تشکر سید

seyed_27
دوشنبه 13 دی 1389, 11:36 صبح
میشه مشخصا بگید فرق c# , php , asp.net چیه و برتری کدوم در چه زمینه ای هست
و با توجه به مواردی که در پست 1 ذکر کردم کدوم رو پیشنهاد میکنید!!!!؟

Felony
دوشنبه 13 دی 1389, 12:17 عصر
میشه مشخصا بگید فرق c# , php , asp.net چیه و برتری کدوم در چه زمینه ای هست
و با توجه به مواردی که در پست 1 ذکر کردم کدوم رو پیشنهاد میکنید!!!!؟

ASP.Net زبان برنامه نویسی نیست که دنبال فرقش با #C میگردی !
ASP.Net یک تکنولوژی توسعه وب هست که با VB.Net ، #C یا Delphi Prism و ... میتونی از این تکنولوژی استفاده کنی ، ولی با توجه به اینکه یک تکنولوژی مایکروسافتی هست بهتره از یک زبان مایکروسافتی استفاده کنید تا همیشه از آخرین تغییرات بهره مند شوید .

در مورد فرق PHP با ASP.Net هم تو اینترنت مطالب زیادی هست .

در آخر بستگی به نیازتون داره ولی با توجه به گفته هاتون بهترین انتخاب #C و تکنولوژی ASP.Net هست .

BORHAN TEC
سه شنبه 14 دی 1389, 10:21 صبح
میشه مشخصا بگید فرق c# , php , asp.net چیه و برتری کدوم در چه زمینه ای هست
و با توجه به مواردی که در پست 1 ذکر کردم کدوم رو پیشنهاد میکنید!!!!؟
راستش پاسخ دقیقی رو نمیتونم به این سوال بدم. چون هر دوی آنها برای وب بسیار خوب هستند.

من پروژه های قدرتمند زیادی را دیده ام که بعضی از آنها با PHP و بعضی دیگر با ASP.NET ایجاد شده اند.

پروژه های رایگان زیادی وجود دارند(مانند جوملا و ...) که مبتنی بر PHP هستند که شما به راحتی می توانید در عرض چند ساعت یک سایت ایجاد کنید و نهایتاً با 4 یا 5 ساعت کار صاحب 300 هزار تومان پول نقد شوید!!!:متعجب: اخیراً شرکت Embarcadero با همکاری شرکت qadram یک IDE بسیار خوب را برای PHP ایجاد کرده اند. (با نام قدیم مسخره Delphi for php و نام جدید RAD PHP)

ASP.NET هم ویژگی های بسیار خوبی دارد و پروژه های زیادی را با آن ساخته اند و بازار بسیار داغی هم دارد.

seyed_27
سه شنبه 14 دی 1389, 11:21 صبح
در مورد فرق PHP با ASP.Net هم تو اینترنت مطالب زیادی هست
بله حق با شماست و يكي از قديمي ترين تاپيك ها در اين سايت مربوط به همينه ولي با اين همه بحث كه از سال 82 تا بحال شده بالاخره نفهميديم كدومش بهتره
و با توضيحاتي كه عزيزان دادن در محيط وب با امكانات و تنوع مثالي كه در هر كدوم هست ، فكر كنم بسته به ذائقه شخصي بايد انتخاب كرد

iman_Delphi
سه شنبه 14 دی 1389, 15:23 عصر
الان بازار کار در ایران دست asp کارها هست اما این به این معنی نیست که پروژه دلفی نیست شرکت های بزرگی مثل همکاران دوران و.... پروژه های بزرگ دلفی داشتن الان دارن میرن سمت web
شما هم بهتره که ماکروسافتی بشی چرا که هم نیازت رو پشتیبانی می کنه هم بازار کارش خوبه در ایران

parsidev
سه شنبه 14 دی 1389, 17:48 عصر
سلام
من با پاسخ آقای عشایری کاملا موافقم
و بهترین برای جواب به بهتر بودن php یا دات نت اینه که به خودت ربط داره نه به این زبان ها
به این که چقدر کار می کنی چقدر وقت می ذاری و چه طوری تلاش میکنی ربط داره
من با هر دو زبان کار کردم . بهترین عامل مزیت آنها اینه که شما در کدام یک متخصص خواهید بود
کافیه در یکی از این زبان ها تخصص کافی رو داشته باشید
ژاون وقت خواهید دید که همه کار ها رو می تونید با این دو انجام بدین
با احترام

BORHAN TEC
سه شنبه 14 دی 1389, 21:12 عصر
شما هم بهتره که ماکروسافتی بشی چرا که هم نیازت رو پشتیبانی می کنه هم بازار کارش خوبه در ایران
مبتدی ها توجه داشته باشن که منظور این دوست عزیزمان مربوط به برنامه نویسی وب است و نه چیز دیگر. در اینجا مجبورم تا یه کم سرتون رو به درد بیارم.

این که یکی بخواهد مایکروسافتی بشود یا نه را نمی توان این گونه تعیین کرد. تعیین این موضوع به ضمینه ای بستگی دارد که یک شخص می خواهد ادامه دهد. من این را اعتراف می کنم که .Net در ضمینه وب از دلفی قدرتمندتر است. ولی از طرفی دلفی در ضمینه برنامه های desktop یک سر و گردن از .net بالاتر بوده و هست. البته مقایسه یک زبان با یک فریم ورک کار درستی نیست ولی موقعی که من در اینجا از کلمه .net اسفاده می کنم، منظورم زبان های دات نتی هست(مثل C#). زبان های دات نتی ضعف های زیادی دارند. به عنوان مثال این گونه زبان ها کاربر را مجبور می کنند که همیشه برنامه ها را به شکل شی گرا بنویسند. باید بگویم که روش برنامه نویسی شی گرا بسیار عالی است و تا جای ممکن باید سعی کرد که برنامه ها را به این روش نوشت. ولی این که یک زبان شما را مجبور کند که حتماً با این روش برنامه ایجاد کنید در واقع ضعف آن زبان را نشان می دهد. البته بسیاری از افراد مبتدی فکر می کنند که این یک قابلیت بزرگ است؟!!!:متعجب: شاید شما فکر کنید که این نظر شخصی من است، ولی اگر این گونه فکر می کنید باید بگویم که سخت در اشتباه هستید. آقای استراستراپ(خالق زبان C++ و یکی از بزرگان دنیای برنامه نویسی) می گوید: "هیچ مدل برنامه نویسی بهترین برای همه موارد نیست... OOP زمانی مناسب است که شما بتوانید مفاهیم کلیدی را به صورت سلسله مراتبی سازماندهی کنید و کلاسهای نتیجه شده را با استفاده از کلاسهای پایه بوجود آورید."
دلفی شما را مجبور نمی کند که حتماً با روش شی گرا برنامه نویسی کنید.
دلفی به معنای واقعی Component Base است ولی زبان های دات نتی بیشتر در حد تئوری!!! اگر فکر می کنید که در دات نت این گونه است بگذارید تا در یک مثال کوتاه به مقایسه دلفی و دات نت بپردازم. دلفی برای برنامه نویسی شبکه 160 کامپوننت دارد (توجه داشته باشید که منظورم کامپوننت است و نه کلاس) ولی در دات نت چطور؟!!!
انتقال برنامه های ساخته شده با دلفی بسیار راحت تر از برنامه های ساخته شده با .net است. به عنوان مثال شما می توانید با دلفی برنامه ای را بسازید که فقط و فقط شامل یک فایل exe است ولی این موضوع در دات نت فقط در تئوری امکان دارد و نه در عمل!!! :متفکر:
پایداری برنامه های ساخته شده با دلفی بسیار بالاتر از برنامه های ساخته شده با زبانهای دات نتی است. مهمترین ضعف برنامه های دات نتی این است که به یک پلت فرم واسط نیاز دارند و این موضوع پایداری برنامه های تحت دات نت را پایین می آورد. یعنی با خراب شدن این پلت فرم واسط برنامه های مبتنی بر آن عملاً امکان اجرا شدن را ندارند.
پشتیبانی برنامه هایی که با دلفی ایجاد می شوند بسیار راحت تر و بی دردسرتر است چون همانطور که در بالا گفتم پایداری برنامه های ساخته شده با دلفی بسیار بالاتر است. بگذارید یک مثال بزنم. من چند ماه قبل به یک شرکت نرم افزاری رفته بودم. ناگهان زنگ تلفن به صدا در آمد. یکی از اعضای گروه نرم افزاری آن شرکت گوشی را برداشت و چند دقیقه این دو نفر با هم صحبت کردند، بعد از چند دقیقه مشتری به این برنامه نویس گفت: "محصولی که ساخته اید توی سرتان هم خورد"!!! :عصبانی: به نظر شما در این ماجرا مشکل از کجا بود؟؟ برنامه که به درستی و با دقت زیادی ساخته شده بود و دیتابیس هم به خوبی طراحی و ساخته شده بود.... مشکل اینجا بود که dot net framework نصب شده بر روی سیستم مشتری به دلیل ویروسی شدن از کار افتاده بود. گروه پشتیبانی به مشتری گفت که باید بر روی سیستمت antivirus نصب کنی. مشتری جواب داد که نصب است. این داستان سری دراز داشت... تا این که یک کارشناس به محل اعزام شد. موقعی که برگشت گفت که تاریخ آخرین به روز رسانی آنتی ویروس سیستم مشتری مربوط به 5 سال قبل بود و کارشناس هم فقط با نصب مجدد ویندوز توانست سیستم نرم افزاری ساخته شده توسط شرکتشان را احیا کند!!! خوب از این ها که بگذریم، آیا شما می توانید به مشتری هایی که هیچ چیزی در مورد کامپیوتر نمی دانند بگویید که مشکل از ما نیست و مشکل از مایکروسافت است؟!!! تعداد کلاسهای دات نت از تعداد کلاسهای دلفی (و به عبارتی VCL) بیشتر است. ولی این همیشه به معنای بهتر بودن نیست. جنس های چینی هم تمام قابلیت ها را با هم دارند ولی عمر مفید آنها بیش از دو روز نیست.

البته تمام موارد گفته شده در بالا نظر شخصی من است، یعنی شاید دیگران نظرات متفاوتی داشته باشند.

البته باز هم می گویم که دات نت برای وب خوب است، چون لااقل در صورت خرابی سایت به دلیل خراب شدن dot net framework می توانید تقصیر را گردن دیگری بیاندازید!!! :چشمک: