PDA

View Full Version : آموزش: تبدیل UTF-8 به Punycode



Slytherin
پنج شنبه 30 دی 1389, 02:24 صبح
نمی دونم در مورد این عنوان، قبلا بحث شده است یا نه اما من با توجه به نیازی که داشتم در سایت های خارجی جستجو کردم و می خواهم نمونه کدی را که پیدا کردم در اینجا هم قرار بدهم تا دیگران از آن استفاده کنند.
همانطوری که می دانید چندی است که ثبت دامنه های پارسی مجاز شده است، متاسفانه شرکت های ثبت دامنه، اکثرا بخشی برای جستجو نام های پارسی ندارند و موقع ثبت مثلا می گویند که نامتان را بدهید چک کنیم بعدا بهتون می گیم که خالیه یا نه و یا اگر کمی پیشرفته تر باشند سایت هایی رو به شما معرفی می کنند که مثلا با وارد کردن یک عبارت پارسی، معادل punycode آن را تحویل بگیرید و سپس پانی کد را جستجو کنید...
قبل از اینکه ادامه بدم قابل توجه اون دوستانی که نمی دونند پانی کد چیست باید بگم که مثلا اگر شما عبارت "گوگل.com" را در مرورگرتان وارد کنید، در اکثر مرورگر ها این عبارت تبدیل به "xn--ghbh22ab.com" می شود که در حقیقت xn--ghbh22ab همان معادل پانی کد کلمه گوگل هست.
شما اگر معادل پانی کد عبارت های پارسی خود را داشته باشید، به راحتی می توانید وجود آن دامنه را چک کنید و یا حتی از دامنه مذکور whois بگیرید!
تنها مشکلی که وجود دارد این است که سیستم های جستجو دامنه و whois فعلی مستقیما امکان دریافت کلمات پارسی و تبدیل آنها به پانی کد و سپس بررسی آن را ندارند و به همین منظور در هنگام وارد کردن عبارات پارسی، یا جلو این کار گرفته می شود و یا اینکه پس از انجام عملات، با یک ارور مواجه می شوید.
خب با نمونه ای که ضمیمه کردم به راحتی با جاوااسکریپت می توانید نام های پارسی خود را تبدیل به پانی کد کنید!
پیشنهاد می کنم که شرکت های ارائه دهنده خدمات دامنه ایرانی، حتما از این روش استفاده کنند.

پی نوشت: اینطور که بررسی کردم هنوز سیستمی برای whois گرفتن از دامنه های پارسی وجود ندارد، فکر می کنم اگر کسی بخواهد همچین سیستمی طراحی کند که به طور مستقیم مشخصات دامنه های پارسی را بدهد، به علت اولین بودن، در کارش موفق شود:چشمک:

خلاصه اگر تکراری بود یا نقصی در گفته ها وجود داشت، شما ببخشید، صرفا یک تجربه عملی بود که خواستم با شما به اشتراک بگذارم...

eshpilen
پنج شنبه 30 دی 1389, 22:17 عصر
پیاده سازی این الگوریتم کار چه کسی هست؟

Slytherin
جمعه 01 بهمن 1389, 03:01 صبح
پیاده سازی این الگوریتم کار چه کسی هست؟

اگر منظورتان طراحیه اولیه و ساخت این الگوریتم هست من اطلاعی ندارم،
اما اگر منظورتان کد حاضر هست، من اون رو با کمی سرچ از سایت های خارجی پیدا کردم.
در هر صورت من کد رو تست کردم و کاملا درست کار می کند.
به نظرم این کد خیلی برای خدمات دهندگان دامنه مفید خواهد بود...

eshpilen
جمعه 01 بهمن 1389, 10:12 صبح
کد حاضر رو گفتم. پیاده سازی معمولا به کدنویسی عملی برای یک الگوریتم یا پروتکل که از قبل طراحی شده گفته میشه. البته گاهی پیاده سازان خودشون طراح اون الگوریتم یا پروتکل و فرمت هم هستن.