PDA

View Full Version : تشخيص زاويه يك شي در تصاوير هوايي



JalaliMehr
پنج شنبه 08 اردیبهشت 1390, 00:16 صبح
سلام.
مي خواستم بدونم اگر يك تصويري از يك هواپيما يا تانك تو تصويرمون داشته باشيم چطور مي تونيم زاويه آنها رو بدست بياريم.
لطفاً جواب بدين.

مصطفی ساتکی
پنج شنبه 08 اردیبهشت 1390, 08:23 صبح
سلام.
اول باید مشخص بشه که شما در تصاویرتون از چه نوعیه .یک هواپیما یا تانک در یک پشت زمینه مشخص بطوریکه بدست آوردن سیلوهت یا Blob مربوط به سادگی به دست میاد یا اینکه در یک تصویر هوایی همچین ادواتی رو میخاید تشخیص بدید در این حالت باید ابتدا feature ها مربوط به حالات مختلف ادوات را با یکی از الگوریتم های Feature Extraction بدست آورده و سپس با یک Classifier یا Decision Tree این feature ها رو با feature های تصویر هوایی مورد نظر جستجو می کنیم که می تونید از روش های استفاده کنید که Scale-variant و Rotate-variant هستند یعنی اینکه اگر زاویه اون ادوات یا مقیاس شون در تصاویر تغییر کنه باز هم قابل شناسایی و جستجو می باشند پس از بدست اوردن ROI مورد نظر به این ادوات می تونم با یه آستانه گیری Blob یا سیلوهت رو از این تصاویر هم استخراج کنیم.
این مطالب بالا رو بایستی مشخص می کردید که چیزی در موردش نگفتید به هر حال در هر 2 حالت blob یا سیلوهت مروبط به Object ها رو تا اینجا دارید.
اما برای بدست آوردن زاویه Object ها اگر distribution آنها به صورت مستطیل باشه با روش های آماری می تونیم زاویه این Object ها رو تشخیص بدیم و گرنه اگر distribution انها به صورت مربع باشه دیگه نمی تونیم از اطلاعات هندسی اونها استفاده کنیم و حتماً باید با یک Classifier اینکارو انجام بدیم.
در حالت Classifier که تکلیف مشخصه زوایا مختلف از هر object رو Train می کنید و بعد در خروجی ها state شون رو مشخص می کنید و در حالتی که distribution به صورت مستطیل باشه یعنی اجزای object در یک راستا انتشار پیدا کرده باشه باید مقادیر ویژه و بردارهای ویژه مربوط به blob تون رو بدست بیارید.
اولین بردار ویژه راستای عمود بر این distribution رو نشون می ده و بردار ویژه دوم که عمود بر بردار ویژه اول زاویه همین distribution رو بهتون میده .