PDA

View Full Version : ایجاد سالهای مالی در یک سیستم حسابداری (database)



namin
سه شنبه 02 دی 1382, 12:17 عصر
با سلام

برای ایجاد سالهای مالی در یک سیستم حسابداری باید از چه روشی استفاده کنیم؟ البته منظورم از نظر database است.
باید برای هر سال مالی یک database جدید با نام آن سال بسازیم و چگونه باید این کار را از طریق برنامه انجام دهیم .
اگر روش بهتری هست لطفا کمک کنید. با تشکر
_________________
با تشکر

پنج شنبه 04 دی 1382, 23:49 عصر
من استفاده از DataBase های مختلف رو اصلا پیشنهاد نمی کنم. ولی اینکه از یک Table استفاده کنین و یا Table های مختلف، بستگی زیادی به : برنامه شما، گزارش هایی که بر روی اطلاعات گرفته می شه و میزان افزایش اطلاعات و ... دارد.
اگر گزارش شما باید بر روی سالهای مالی مختلف ( محدوده های زمانی مختلف ) گرفته شود، در صورت استفاده از Table های مختلف دچار مشکل می شوید. چون در این صورت مشخص نیست که باید از چند Table استفاده کنین.
ولی در هر صورت شما می تونین از یک جدول برای نگهداری سالهای مالی تعریف شده در سیستم، محدوده زمانی سال مالی و تعیین وضعیت سال مالی ( باز و یا بسته بودن آن ) استفاده کنین. و از یک جدول هم برای نگهداری اطلاعات.0

مطهر
جمعه 05 دی 1382, 23:54 عصر
شما می توانی تاریخ سیستم را به عنوان نام سال مالی انتخاب کنی .
وقتی سال جدید شروع شد به صورت اتوماتیک و برای اولین بار هم تاریخ جاری سیستم .
و با استفاده از کد نویسی بانک طراحی کنی .
برای طراحی بانک این بدرد می خوره !

http://www.barnamenevis.org/forum/viewtopic.php?t=4362&highlight=

پذیرای جوابهای بهتر می باشیم ! :oops: :P

منصور بزرگمهر
شنبه 16 خرداد 1383, 06:49 صبح
دوست عزیز با سلام
نمی دانم چقدر با حسابداری و اصول آن آشنا هستی. اگر آشنا باشی؛ میدانی هر سال حسابهای حسابداری بسته (و سود زیان محاسبه) و سال جدید فقط حسابهای ترازنامه ای انتقال پیدا می کند، حال اگر شما اطلاعات سالهای متوالی را در یک فایل بریزی، موقع پرس جو در مورد هر چیزی، با خیل عظیمی از اطلاعات (سطرهای دفتر روزنامه سالهای قبل و غیره)برخورد می نمائی که هم مشکل جداسازی اطلاعات سال مالی مورد نظر را خواهی داشت، (و هم حسابهای سود زیانی و ترازنامه ای قدیم و جدید مجدد) و هم بدلیل حجم زیاد اطلاعات پردازش پرس جو شما بشدت طول کشیده، و کاربردی بودن، برنامه شما را زیر سوال می برد.
اینجانب چون خود حسابدار بوده ام، و در زمینه برنامه نویسی حسابداری نیز فعالیتهائی نموده ام، توضیحات فوق را آورده ام، و امیدوارم راهنمائیهای اینجانب کمک موثری برای شما باشد.
برای توضیح بیشتر سئوال فوق، شما برای هر سال مالی یک فایل (بانک اطلاعاتی) در نظر بگیر، و برای ساخت بانک اطلاعاتی مناسب، یک نمونه از آن را بساز و سپس هر سال مالی از آن کپی کن و در محل مناسب قرار بده(تذکر : برای هر نوع عملیاتی با بانکهای اطلاعاتی بهتر است یک نمونه آن ساخته شود، و سپس از کپی آن استفاده گردد، چون ساخت؛ ساختار درونی بانک اطلاعاتی بسیار مشکل و وقت گیر و غیر ضروروی می باشد)
ضمناً چنانچه به اطلاعات سالهای قبل نیاز داشتی، درون فرم درخواست گزارش، مکانی برای سال مالی در نظر بگیر، تا با بدست آوردن سال مالی مورد نظر و شماره اسناد مربوطه گزارشات مربوطه را نمایش یا استفاده نمائی(برای استفاده از جداول سایر بانکهای اطلاعاتی درون بانک اطلاعاتی خود، (در اکسس) می توانی آنها لینک یا ایمپورت نمائی که علاوه بر روش معمول دستی آن در اکسس، روش برنامه نویسی آن نیز موجود می باشد، و با اندکی تلاش می توانی جدول مورد نظر سالهای قبل خود را لینک نمائی و حال هر پرس جو یا فرم برنامه خود را به ان مقید نمائی(یا با استفاده از امکان لینک هر نوع ایده ای را می توان در هر جا هر فایل انجام داد)
در انتها این را هم باید بگویم که؛ سئوال شما اندکی نیز بی معنی می باشد، چرا که ما در حالت عادی نیز برای دیدن اطلاعات سال قبل به دفتر سال قبل که در آرشیو است مراجعه می کنیم، و روشی غیر از این وجود ندارد. در آخر بشما توصیه می کنم برای ساخت نرم افزار حسابداری بسیار به اصول حسابداری اتکا کن، چرا که خود بهترین روش انجام امور را پیشنهاد و مطابقت کامل با استانداردها و واقعیتهای مورد نظر را ایجاد، و از سر درگمی شخص بشدت جلوگیری می نماید. ضمناًُ از بان جملات بالا هیچ قصد نبوده، الا راهنمائی و کمک به شما دوست گرامی، و چنانچه جسارتی گردیده است، کمال عذر خواهی و پوزش را می نمایم.
منصور بزرگمهر 1383/3/16 6:00 بامداد

NOROOZY
شنبه 16 خرداد 1383, 08:58 صبح
با اجازه آقای بزرگمهر
در اغلب سیستمهای حسابداری دو سال مالی به صورت همزمان قابل دسترسی و ثبت اسناد و کدینک میباشند بنابراین بنده پیشنهاد میکنم که یک فیلد کنترلی به نام سال مالی داشته باشی و در ابتدای ورود به سیستم سال مالی را مشخص کنی و برای جداول و کوری هایت از فیلتر سال مالی استفاده کنی و قبل از این سالها را در بانک مجزا داشته باشی بانکی که یکبار ساخته میشود د به صورت دایم برای سالهای بسته شده استفاده میشود در ضمن گزینه ای هم در سیستم تعبیه کن به نام ؛حذف اطلاعات سالهای قبل ؛ که البته حتما امکان پشتیبانگیری سالهای قبل را باید سیستم داشته باشد. معمولا قسمتهای مالی اطلاعات سالهای (بسیار) قبلی رو نیاز ندارند و برای سرعت سیستم در استفاده از اطلاعات بانک دوم این کار مفید خواهد بود.
قربون شما

sh
یک شنبه 17 خرداد 1383, 10:53 صبح
بپببینید اگر واقعا میشود و حجم بانک اطلاعاتی این جازه را به شما میدهد بد نیست اطلاعات سال قبل را نیز داشته باشید و توجه کنید که سال مالی در برنامه نویسی چیزی نیست جز درج اطلاعات بر اساس سال قبل و گزارش گیری به تفکیک هر سال یا ماه و اعلام سود و زیان هر دوره و موجودی ها و غیره یعنی به طور مثال دیگر ریز کارکردهای یه حساب به سال بعد منتقل نمیشود و صرفا مانده حساب به عنوان اولین موجودی سال قبل به ستون بدهکار یا بستانکار حساب منتقل میشود و بدین ترتیب تراز افتتاحیه صادر میشود
لذا برای درج اطلاعات فرقی نمیکند حتی اگر همه در همان جداول قبلی باشد ولی از آنجا که به قول دوستمان آقای بزرگمهر اصول حسابداری ما میگوید برای دیدن اطلاعات سال قبل به دفاتر قبلی رجوع کن بهتر اینه که شما در پایان هز سال خلاصه تمامی اطلاعاتی را که باید وجود داشته باشند به یک بانک خالی با همان ساختار اضافه کن و بانک سال قبل رو به عنوان بایگانی سال قبل درون فولدری دیگر یا همان محل با نامی دیگر ذخیر کن و درون برنامه ات قسمتی را به نام تهیه گزارشات از سال مالی قبل اختصاص بده و بدین ترتیب کاربر میتواند هر لحظه به هر سال ماقبل از امسال برگردد و اطلاعات را رویت نماید ولی قادر به تغییرات نیست چون سال قبل بسته شده است مگر با دادن برخی از امکانات خاص به مدیر برنامه نه اپراتور !




البته این روشی است که من استفاده میکنم و شما میتوانید طبق میلتون عمل کنین چون با 8 سال سابقه ای که به عنوان کار بانکی و حسابداری دارم در همه جا همچین روشی رو مشاهده کردم حداقل در بانکها یعنی همواره فایلهای سالهای مالی قبل با هم متفاوت است

منصور بزرگمهر
چهارشنبه 20 خرداد 1383, 02:26 صبح
با عرض سلام مجدد خدمت دوستان عزیز
پس از مطالعه و راهنمائی های دوستان عزیز متوجه شدم که تعداد مناسبی از دوستان مشغول و اشنا با ساخت و طراحی برنامه های ادارای و حسابداری می باشند. بهمین دلیل فکر می کنم ایجاد یک مکان مشترک برای تبادل اطلاعات و روشها می تواند موثر و مناسب باشد، به همین دلیل تصمیم گرفتم در چهار قسمت :

1 - مباحث مربوط به برنامه نویسی در VB.Net
2 - مباحث مربوط به برنامه نویسی در VB
3 - مباحث مربوط به SQL-SERVER
4 - مباحث مربوط به Microsoft Access

یک سئوال با عنوان ساخت برنامه حسابداری قرار دهم، و در سه قسمت از چهار قسمت، لینکی به قسمت اصلی که سئوال موجود در قسمت ‹‹ مباحث مربوط به SQL-SERVER ›› است قرار دهم، که بدین ترتیب کلیه کسانی که ممکن است با توجه به نرم افزار فوق با نرم افزار حسابداری و مالی و اداری آشنائی داشته اند وارد سئوال گردنند، و انشااله بتوان کمکی در حل مشکلات دوستان و اینجانب گردد.
ضمناً چون فکر می کنم موضوع وسیع و بزرگی باشد، از مسئولان سایت درخواست یک همچنین بخش جداگانه ای می نمایم، تا مرکز مشترکی برای تبادل اطلاعات و نظرات دوستان باشد.

(هر چند که موضوع فوق زیر مجموعه برنامه های بانکهای اطلاعاتی می باشد‏، ولی در حال ساخت برنامه های مالی فقط مشکلات برنامه نویسی وجود ندارد، و مشکلات حسابداری و فنی و برنامه ریزی چارچوب برنامه و هزاران مسئله حاشیه ای وجود دارد، که با توجه به نرم افزار کامپیوتر مناسبتی در مطرح شدن ان در این مکان مورد نظر احساس می شود، و بودن مکانی برای این مورد احساس می گردد. حال چنانچه دوستانی می باشند، که با نظر اینجانب موافق می باشند، بعد از تائید صحبت من در پاسخهای خود، همراه من درخواست ایجاد همچنین قسمتی در سایت برنامه نویس را از رئیس سایت بنمایند، و انشااله قسمت مورد نظر نیز افتتاح و همگی از ان استفاده ببریم.
متشکرم منصور بزرگمهر 1383/3/20 ساعت 2:35 بامداد