PDA

View Full Version : تفاوت واژه های(extension,component,widget,module and application)



mohammadsoltani
چهارشنبه 13 خرداد 1394, 18:33 عصر
با سلام
واقعا بنده تفاوت بین واژه های زیر را به خوبی نفهمیده ام و نمی دانم چه موقع از کدام یک از آنها استفاده کنم:
extension,component,widget,module and application
بی زحمت اگه امکان داره با مثال و ذکر توضیحات تفاوت را بیان کنید.

fatima-php
شنبه 16 خرداد 1394, 09:28 صبح
extension
افزونه. قابلیتی که برای یک فریمورک یا یک CMS نوشته میشه که توی هسته اون نیست و میشه توی تمام پروژه های مبتنی بر اون فریمورک یا CMS از این قابلیت با اضافه کردن افزونه موردنظر به هسته، ازش استفاده کرد.

component
جزء. بخشی از یک پروژه که کار خاصی رو انجام میده و در حد و اندازه یک افزونه نیست (مثلاً یک کلاس کوچک برای کار با سامانه پیامک یا تاریخ شمسی). این قابلیت هم امکان انتقال بین پروژه های مختلف رو داره، به شرطی که بصورت مستقل از سایر اجزاء پروژه نوشته شده باشه.

widget
راستش معنای تک کلمه ای براش پیدا نکردم ولی در کل به قطعه کوچکی میگن که کار خاصی رو انجام میده ولی ممکنه حتی اسم خاصی هم نداشته باشه و از ترکیب چند قطعه کوچکتر دیگه درست شده باشه. توی گوگل ترجمه اش رو نوشته بود «چیز» لینک (https://translate.google.com/#auto/fa/widget)
توی فریمورک یی ویجتهای مختلفی هست مثل کپچا و اکتیوفرم و ویجتهای مختلف jQuery-UI مثل DatePicker و... که بطور کلی وظیفه تولید بخش کوچکی از صفحه رو با ارسال یکسری تنظیمات براشون، بعهده دارن و دردسر تولید مکرر اون رو کم میکنن.

module
همون ماژول خودمونه دیگه. ازنظر تعریف توی یی، عملاً یه چیزی شبیه خود سایت هست چون میتونه ساختار MVC داخلی خودش رو داشته باشه ولی یک مفهوم مستقل نیست و نمیشه بعنوان یک برنامه جداگانه ازش استفاده کرد و باید حتماً توی یک برنامه دیگه قرار بگیره. مثلاً ماژول مدیریت یا ماژول پرداخت آنلاین و... که ممکنه هرکدوم، کنترلرها، ویوها و مدلهای خاص خودشون رو داشته باشن و بطور کاملاً منفک شده از سایر قسمتهای پروژه، بتونیم اونها رو توی پروژه های مختلف استفاده کنیم و حتی خودشون جداول دیتابیس و... رو هم بسازن ولی عملاً مستقل از پروژه اصلی نیستن. مثلاً وقتی میگیم ماژول مدیریت، اولین سؤالی که به ذهن میاد اینه که «مدیریت چی؟» یعنی مدیریت چه سایتی و چه برنامه ای و چه محصولی؟ پس یه جورایی به برنامه اصلی وابسته هستن.

application
این یکی دیگه یه برنامه کامله. یه محصول که بصورت مستقل و جداگانه امکان پیاده سازی داره و ممکنه داخلش از تمام موارد بالا استفاده شده باشه.

اگه جایی نامفهوم بود بگین بیشتر توضیح بدم.

mohammadsoltani
شنبه 16 خرداد 1394, 11:11 صبح
با تشکر
من مفهوم ویجت و افزونه را دقیقا متوجه نشدم،بی زحمت اگه امکان داره با ذکر مثال،تفاوت ها را بیان کنید و اگر ممکنه چندین مثال از هر کدام بزنید.

mohammadsoltani
شنبه 16 خرداد 1394, 15:25 عصر
بی زحمت اگه کسی در پروژه اش از این مولفه ها استفاده کرده،دلیل استفاده از هر کدام و مثال هایی از آنها را توضیح بده؟

mohammadsoltani
شنبه 16 خرداد 1394, 15:28 عصر
برای اینکه یک پروژه ای را از صفر یا صد بنویسیم،از کجا بفهمیم به چه ماژول ها،کامپوننت ها و افزونه هایی نیاز داریم؟
لطفا کسی جواب بده،واقعا گیج شدم.

mohammadsoltani
یک شنبه 17 خرداد 1394, 15:04 عصر
لطفا کسی به این سوال جواب بده و بنده را راهنمایی کنه؟

mohammadsoltani
یک شنبه 17 خرداد 1394, 16:06 عصر
لطفا کسی به این سوال جواب بده و بنده را راهنمایی کنه؟

mohammadsoltani
یک شنبه 17 خرداد 1394, 19:02 عصر
لطفا اگه کسی به این مفاهیم مسلطه،نظر خودشو بگه.
بعنی کسی پیدا نمیشه که با این فریم ورک کار کرده باشه.

fatima-php
دوشنبه 18 خرداد 1394, 12:55 عصر
ویجت خیلی کوچکتر از افزونه است. افزونه مثلاً یه چیزی تو مایه های Yiistrap هست که به شما امکان کار با Bootstrap رو میده و تمام قابلیتهای اون رو در اختیار شما میگذاره. یا فرضاً افزونه تاریخ شمسی که توی کل پروژه تاریخها رو شمسی میکنه و... ولی ویجت، بخش کوچکی از یک صفحه است. مثلاً GridView یا DatePicker و...

mohammadsoltani
دوشنبه 18 خرداد 1394, 14:53 عصر
لطفا اگه کسی دیگری نظری داره،بیان کنه؟