PDA

View Full Version : درمان فشارخون بالا



salamatpedia
سه شنبه 22 مرداد 1398, 16:35 عصر
در مراحل اورژانسی که نیاز است تا فشار خون بیمار حداکثر طی یک ساعت کاهش پیدا کند، از داروهای تزریقی و یا با جذب سریع استفاده می شود.
یکی از داروهایی که می تواند سریعا فشار خون را پایین بیاورد، قرص زیر زبانی نیترات است که می تواند طی ۵ دقیقه سبب کاهش سریع فشار خون بالا شود. از عوارض قرص زیر زبانی نیترات می توان به سردرد اشاره کرد؛ چرا که این دارو سبب گشادی عروق مغز می شود.
فشار خون بالا یک وضعیت تهدید کننده ی زندگی می باشد که از هر چهار فرد بالای ۱۸ سال یک نفر به آن مبتلا می شود.
فشار خون بالا چند است؟
فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰/۸۰ است. ۱۲۰ همان فشار سیستولیک یا فشار خون در رگ ها به هنگام تپش قلب و ۸۰ نیز فشار دیاستولیک یا فشار خون رگ ها ما بین تپش های قلب می باشد. اما عدد فشار خون بالا ۱۴۰/۹۰ و یا بیشتر است.
درمان قطعی فشار خون بالا
به جز قرص زیر زبانی نیترات، داروی دیگری که در درمان اورژانسی فشار خون استفاده می شود، داروی فورزماید یا لازکس است که از طریق ورید تزریق می شود. اثر مثبت این دارو طی ده دقیقه سبب کاهش فوری فشار خون بالا می شود.
داروی کاپتوپریل از جمله داروهای کاهش فشار خون است که از طریق مخاط دهان جذب می شود. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش فشار خون بالا، دوز ۲۵ یا ۵۰ داروی کاپتوپریل را در دهان خود قرار داده و آن را بجوند تا نتیجه موثر آن را ببینند.
برای کاهش سریع فشار خون چه بخوریم؟
۱- آب پرتقال
آب پرتقال خالص حاوی آنتی اکسیدان های بسیاری است که از عروق خونی سالم حمایت می کند . هم چنین به شما در کاهش و درمان فشار خون بالا کمک می کند . روزانه با نوشیدن ۲ لیوان آب پرتقال ِ تازه ، مقدار توصیه شده ی روزانه ی ویتامین C و ویتامین ها و مواد معدنی ای که تأثیر مثبت بر روی سلامت شما دارند را دریافت کرده اید .
۲- پنیر
مصرف مداوم پنیر می تواند به کاهش کلسترول بالا و درمان فشار خون بالا کمک کند .
۳- نمک
نمک مصرفی روزانه خود را به کمتر از ۶ گرم در روز کاهش دهید؛ چرا که این مقدار در نان، گوشت، شیر و سایر مواد غذایی مورد استفاده شما به‌ صورت نامحسوس موجود است؛ پس هنگام تهیه غذا به جای نمک از از گلپر، آویشن، نعناع خشک، آب لیموی تازه و پیاز برای طعم دار کردن غذای خود استفاده کنید.
۴- دانه های دریایی
دانه های دریایی حاوی مواد معدنی بسیار، ویتامین، پروتئی ، کاروتنوئید و آنتی اکسید های بسیاری می باشند. مصرف مداوم آنها می تواند به تنظیم فشار خون بالا و کاهش سطح کلسترول تا ۵% کمک کند .
۵- اسفناج
اسفناج حاوی فولیک اسید و پتاسیم فراوان می باشد. این ماده غذایی بی نظیر در درمان فشار خون بالا ، تقویت بافت عضلانی و کاهش خطر سکته ی قلبی موثر است.
۶- کلم بروکلی
کلم بروکلی حاوی ویتامین K فراوان است که دارای توانایی کاهش فشار خون و سطح بالای کسترول را دارد. بروکلی را می توان پخته و یا خام میل کرد .
برای آشنایی با سایر خوراکی های فوق العاده موثر در درمان فشار خون بالا توجه شما را به تماشای این فیلم دوبله ی آموزشی جلب می کنیم.
۷- ماهی
حداقل ۳ بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌‌ قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.
۸- روغن زیتون
انبه، سس‌‌ها و روغن‌هاى جامد را از برنامه غذایی خود حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون و روغن ماهی استفاده کنید.
درمان فشار خون بالا (https://drhsnajafi.com/6436) با عرقیات گیاهی
۱- می توانید از دم‌ کرده چای ترش، دم کرده گل گاو زبان و لیمو امانی، دم‌کرده میوه نسترن، دم‌کره فلوس و خیار چنبر برای درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی استفاده کنید.
۲-روزانه سه فنجان از مخلوط عرقیات گل گاو زبان، سنبل الطیب و بادرنجبویه میل کنید.
۳- یکی از بهترین عرقیات خوردن مقداری گل بیدمشک است که مسکن خوبی نیز می باشد.
پایین آوردن سریع فشار خون بالا در خانه
هنگامی که در بیمارستان هستید، پزشکان راه های مختلفی برای رساندن فشار خون به محدوده طبیعی را به راحتی انجام می دهند. اما اگر درخانه باشید و هیچ دارویی برای کاهش فشار خون نداشته باشید چه باید کرد؟ در اینجا چند ترفند برای درمان قطعی فشار خون به شما یاد می دهیم.
۱- اول از همه، هنگامی که پی بردید فشار خونتان بالا رفته آن را در یک دفترچه با ذکر تاریخ و ساعت یادداشت کنید.
۲- مرحله ی دوم، نوشیدن آب به مقدار زیاد است. نوشیدن مقدار زیادی آب، رفتن به توالت و ادرار کردن و سپس تکرار همین پروسه مصرف آب اضافی موجب می شود کلیه ها آب اضافی را از بدن خارج کنند که در واقع به همراه آن نمک نیز از بدن خارج می شود که منجر به کاهش فشار خون می شود.
۳- نمک، چیزهای شور، شکر و مواد خوراکی شیرین مصرف نکنید.
به یاد داشته باشید، هرگز هیچ دارو یی را خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف نکنید چرا که کاهش فشار خون به صورت غیر طبیعی می تواند مخرب و حتی مرگ آور باشد.
جناب آقای دکتر با سلام
چند روز پیش بعلت سرگیجه فشار خون مادرم رو گرفتم دیدم در یکی از دستها فشار ۱۵ و در دیگری ۹ می باشد . شک کردم و چند بار این کا را انجام دادم ولی درست اندازه گیری کرده بودم . به اورژانس یک بیمارستان رفتیم پزشک آنکال قلب اومد گفت مشکل خاصی با توجه به نوار قلب نیست ولی حتما باید اکو و در صورت نیاز سیتی آنژیو بشه . وقت اکو گرفته ایم سه هفته زمان میبره . میخواستم اولا دلیل این اختلاف فشارو بدونم از چه چیزی منشا گرفته .دوما در این مدت سه هفته خطری ایشونو تهدید نمیکنه.
پاسخ دکتر نجفی: سلام اختلاف فشار میان دو دست حداکثر تا ده میلیمتر جیوه طبیعی است. در موارد اختلاف بیشتر باید بدنبال علت بود. توصیه به انجام سی تی آنژیوگرافی آئورت از نظر کوآرکتاسیون آئورت الزامی است.
اگر درد سینه ندارند عجله ای در کار نیست.
سایر علل عبارتند از دایسکشن آئورت و بیماری تاکایاسو


دکتر محمدحسین نجفی (https://drhsnajafi.com/)
متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران