PDA

View Full Version : تفاوت دانشگاه‌های غیرانتفاعی با موسسات چیست؟



fariba rafiee
دوشنبه 30 خرداد 1401, 08:03 صبح
با افزایش ظرفیت و تنوع رشته های بدون کنکور دانشگاه‌های غیرانتفاعی دانشگاه‌هایی هستند که زیرنظر وزارت علوم و سازمان سنجش تاسیس شده‌اند و قدمت آن به سال 64 برمی‌گردد. این دانشگاه‌ها غیردولتی هستند و به همین خاطر متقاضیان تحصیل در این دانشگاه بایستی بابت هر ترم شهریه‌ای را به دانشگاه پرداخت نمایند. از آنجا که دانشگاه‌های غیرانتفاعی زیر نظر وزرات علوم و سازمان سنجش هستند، پذیرش در این نوع دانشگاه‌ها وابسته به آزمون سراسری می باشد. یعنی داوطلبی اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های غیرانتفاعی را داشته باشد باید از طریق آزمون سراسری اقدام نماید و سپس برای قبولی در این دانشگاه‌ها انتخاب رشته نماید. البته در چندسال ‌اخیر دانشگاه‌های غیرانتفاعی (https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%AF%D9%87:%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF% D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%BA%DB%8 C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B9%DB%8C_ %D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86) این امکان را فراهم نموده تا متقاضیان بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی هم بتوانند در این دانشگاه ها ثبت نام و تحصیل نمایند.

تفاوت دانشگاه‌های غیرانتفاعی با موسسات چیست؟
مهم‌ترین فرقی که دانشگاه‌های غیرانتفاعی با موسسات دارند، و شرایط دانشگاه غیر انتفاعی (https://pasokhbama.com/%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%81%D8%A7%D 8%B9%DB%8C/) این است که دانشگاه‌های غیرانتفاعی از سوی وزارت علوم با حمایت‌های مالی مواجه می‌شوند، در صورتی که موسسات از این حمایت‌های مالی برخوردار نیستند و به صورت مستقل و تحت اداره هیئت امنای موسسه می‌باشند. به‌علاوه دانشگاه‌های غیر انتفاعی از امکان توسعه‌هم برخوردار هستند .لازم به ذکر است سطح علمی این دانشگاه‌ها نسبت به موسسات بسیار بالاتر است و به طبع آن مدرک آن‌هم از اعتبار و ارزش بیشتری برخوردار است.


بهترین دانشگاه‌های غیرانتفاعی کدام‌اند؟
بهترین دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشورعبارت است از دانشگاه‌های غیرانتفاعی علم و فرهنگ، امام صادق، اشرفی اصفهانی ، سوره، امام رضا، صنعتی سجاد، اصول دین، خیام، شمال، شیخ بهایی، محدث نوری، علم و هنر، علوم حدیث، علوم و فنون مازندران، معارف قرآن و عترت، متقاضیان پذیرش این دانشگاه ها نیز بیشتر شده است. دانشگاه های غیرانتفاعی در برخی رشته های مقاطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته بصورت بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرند.


پذیرش بدون آزمون دانشگاه غیرانتفاعی نیز مانند سایر دانشگاه ها منوط به برخی قوانین و شرایط می باشد. در هر دوره از پذیرش سازمان سنجش با انتشار اطلاعیه و دفترچه ثبت نام بدون کنکور سراسری، شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی را نیز اعلام می کند.


پذیرش بدون آزمون این دانشگاه ها در دو نوبت ورودی مهر و بهمن برگزار می شود و داوطلبان موظفند پیش از ثبت نام این شرایط را مطالعه کرده و سپس برای ثبت نام اقدام کنند. در ادامه این مقاله شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۱ را ارائه داده ایم.




شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی 1401
همانطور که پیش از این نیز اشاره شده است، اولین دسته از شرایط لازم برای ثبت نام دانشگاه های غیرانتفاعی که بین تمامی مقاطع مشترک بوده، تحت عنوان شرایط عمومی مطرح می شود. مهم ترین شرایط عمومی ثبت نام رشته های بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:
شرایط پذیرش بدون آزمون دانشگاه غیر انتفاعی
ثبت نام بدون کنکور دانشگاه غیر انتفاعی برای کلیه متقاضیان محترم واجد شرایط، امکان پذیر است.


تفاوتی در شرایط ثبت نام نیمسال اول و نیمسال دوم وجود ندارد و کلیه داوطلبان می‌توانند نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته اقدام نمایند.


در ثبت نام رشته های بدون آزمون دانشگاه غیر انتفاعی هر فرد با توجه به تعداد رشته هایی که می تواند در فرم انتخاب رشته وارد کند اقدام به ثبت نام می کند.


نحوه ثبت نام برای کلیه داوطلبان ترم مهر به صورت اینترنتی و با مراجعه به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور و برای داوطلبان ترم بهمن به صورت حضوری انحام می شود.







متدین به دین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی کشور





عدم شهرت به فساد اخلاقی و عدم اعتیاد





عدم عناد به نظام جمهوری اسلامی و پذیرفتن قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران





عدم عضویت در گروه ها و سازمان های سیاسی و غیر قانونی



دانشگاه‌های غیرانتفاعی دانشگاه‌هایی هستند که زیرنظر وزارت علوم و سازمان سنجش تاسیس شده‌اند و قدمت آن به سال 64 برمی‌گردد. این دانشگاه‌ها غیردولتی هستند و به همین خاطر متقاضیان تحصیل در این دانشگاه بایستی بابت هر ترم شهریه‌ای را به دانشگاه پرداخت نمایند. از آنجا که دانشگاه‌های غیرانتفاعی زیر نظر وزرات علوم و سازمان سنجش هستند، پذیرش در این نوع دانشگاه‌ها وابسته به آزمون سراسری می باشد. یعنی داوطلبی اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های غیرانتفاعی را داشته باشد باید از طریق آزمون سراسری اقدام نماید و سپس برای قبولی در این دانشگاه‌ها انتخاب رشته نماید. البته در چندسال ‌اخیر دانشگاه‌های غیرانتفاعی این امکان را فراهم نموده تا متقاضیان بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی هم بتوانند در این دانشگاه ها ثبت نام و تحصیل نمایند.


تفاوت دانشگاه‌های غیرانتفاعی با موسسات چیست؟
مهم‌ترین فرقی که دانشگاه‌های غیرانتفاعی با موسسات دارند، این است که دانشگاه‌های غیرانتفاعی از سوی وزارت علوم (https://www.isna.ir/tag/%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA+%D8%B9%D9%84%D9%88% D9%85)با حمایت‌های مالی مواجه می‌شوند، در صورتی که موسسات از این حمایت‌های مالی برخوردار نیستند و به صورت مستقل و تحت اداره هیئت امنای موسسه می‌باشند. به‌علاوه دانشگاه‌های غیر انتفاعی از امکان توسعه‌هم برخوردار هستند .لازم به ذکر است سطح علمی این دانشگاه‌ها نسبت به موسسات بسیار بالاتر است و به طبع آن مدرک آن‌هم از اعتبار و ارزش بیشتری برخوردار است.


بهترین دانشگاه‌های غیرانتفاعی کدام‌اند؟
بهترین دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشورعبارت است از دانشگاه‌های غیرانتفاعی علم و فرهنگ، امام صادق، اشرفی اصفهانی ، سوره، امام رضا، صنعتی سجاد، اصول دین، خیام، شمال، شیخ بهایی، محدث نوری، علم و هنر، علوم حدیث، علوم و فنون مازندران، معارف قرآن و عترت

تعهد به پرداخت شهریه مصوب دانشگاه