PDA

View Full Version : آیا لیزر موهای زائد برای پوست های تیره امکانپذیر است ؟



fariba rafiee
پنج شنبه 02 تیر 1401, 09:14 صبح
همه انواع لیزرها و نور درمانی برای تمام رنگ پوست‌ها مناسب نیستند.به طور کلی افرادی که در مقیاس فتو تایپ پوستفیتز پاتریک (https://www.digidaru.com/%D8%B7%D8%A8%D9%82%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%A F%DB%8C-%D8%B1%D9%86%DA%AF%E2%80%8C%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%A A-%D9%81%DB%8C%D8%AA%D8%B2%D9%BE%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D B%8C%DA%A9/) (مقیاس ارزیابی نوع پوست برای متخصصان پوست) بالاتر از نوع ۵ قرار می گیرند، باید در هنگام انتخاب روش درمانی احتیاط کنند. جهت اطلاع کسانی که آگاهی ندارند، مقیاس فیتز پاتریک در سال ۱۹۷۵ توسط متخصص پوست هاروارد، توماس بی فیتز پاتریک، برای طبقه بندی میزان احتمال سوختن پوست (آریتمی) در فرایند برنزه شدن (تیره کردن پوست) طراحی شد که ارائه دهنده میزان تخمینی ملانین موجود در سلول‌های پوستی است. مقیاس اصلی دارای چهار نوع بود و بعدها به ۶ نوع افزایش پیدا کرد.


بهترین راه برای تعیین فیتز پاتریک نوع پوست، ملاقات با یک متخصص پوست است؛ اما در ادامه دسته بندی‌های اصلی در این مقیاس ذکر شده است:


نوع ۱: پوست رنگ پریده، چشمان آبی روشن یا سبز، موهای قرمز یا بلوند (همیشه می‌سوزند و هیچ وقت برنزه نمی‌شوند)
نوع ۲: پوست روشن، چشم‌های آبی یا سبز، موی بلوند (به راحتی می‌سوزند و برنزه شدن پوست اندک است)
نوع ۳: پوست قهوه‌ای روشن تا زیتونی؛ چشم‌های فندقی یا قهوه‌ای روشن؛ موهای بلوند تیره یا قهوه‌ای روشن (به آرامی می‌سوزد و به تدریج برنزه می‌شود)
نوع ۴: پوست زیتونی تا قهوه‌ای؛ چشم‌های قهوه‌ای تیره؛ موی قهوه‌ای تیره (حداقل میزان سوختن و برنزه شدن بسیار راحت)
نوع ۵: پوست قهوه‌ای تیره؛ چشم‌های قهوه‌ای تیره تا سیاه؛ موهای قهوه‌ای تیره تا سیاه (به راحتی برنزه می‌شوند و به ندرت می‌سوزند)
نوع ۶: پوست قهوه‌ای تیره یا سیاه؛ چشم‌های قهوه‌ای تیره تا سیاه؛ موی سیاه؛ (هرگز دچار سوختگی نمی‌شوند و به راحتی برنزه می‌شود)
لیزرهای زیبایی، آب، هموگلوبین قرمز یا ملانین قهوه‌ای در پوست را هدف قرار می‌دهند. غلظت ملانین در انواع پوست ۴ تا ۶ بیشتر است؛ به این معنا که در صورت استفاده نادرست از لیزر، در بهترین مرکز لیزر تهران (https://pasokheto.ir/tehran/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86/) خطر آسیب دیدگی بیشتری وجود خواهد داشت. «بیمارانی که رنگ پوست تیره دارند و برنزه هستند، بیشتر مستعد ایجاد عوارض هستند.» به همین دلیل ضرورت دارد که به یک متخصص لیزر دارای برد تخصصی و افرادی که دارای ابزارهای مختلفی برای درمان هستند مراجعه کنید. آسیب‌های ناشی از درمان نامناسب با لیزر اغلب دائمی بوده و از سوختگی و ایجاد جای زخم گرفته تا تیرگی و برنزه شدن بیش از حد پوست متغیر است. اما این امر بدین معنا نیست که درمان لیزر زیبایی وجود ندارد که بتوان با خیال راحت از آن برای دامنه وسیعی از رنگ‌های پوست استفاده کرد. هنگامی که درمان با لیزر توسط یک متخصص کاملا آموزش دیده انجام می‌شود، گزینه‌های مختلفی برای درمان پوست و از بین بردن موهای زائد وجود خواهد داشت.



انواع تیپ رنگ پوست برای لیزر موهای زائد
طیف رنگ پوست را می توان به 6 تیپ تقسیم بندی کرد. اگر می خواهید تیپ پوست خود را پیدا کنید می توانید از مشخصاتی که برای هر تیپ گفته شده، تیپ خود را متوجه شوید:


• تیپ پوستی 1: افرادی که پوست آنها تیپ 1 است، پوست سفید، موهای بلوند و چشمان رنگی دارند.


• تیپ پوستی 2:شامل افرادی است که پوست سفید، موهای بلوند یا قرمز یا قهوه ای روشن دارند و چشمان شان رنگی است.


• تیپ پوستی 3: پوست این تیپ، قهوه ای روشن یا سفید است. این افراد موی بلوطی یا قهوه ای تیره، چشمان قهوه ای و به ندرت رنگی دارند.


• تیپ پوستی 4: پوست قهوه ای یا قهوه ای تیره، موهای قهوه ای و چشمان قهوه ای یا فندقی دارند.


• تیپ پوستی 5: پوست، مو و چشمها قهوه ای تیره هستند.


• تیپ پوستی 6: این افراد پوست و موی سیاهی دارند و چشمهایشان قهوه است.


غالبا مردم شمال ایران در تیپ پوستی 2 تا 4 ، مردم استان های مرکزی در تیپهای 3 تا 4 و مردم استانهای جنوبی در تیپ پوستی 4 قرار می گیرند.





بهترین دستگاه لیزر برای پوست های تیره
هر چند تن رنگ پوست در کشور ما متنوع و از پوست روشن تا سبزه در آن وجود دارد ولی اغلب افراد، پوست تیره یا گندمی با موهای ضخیم و سیاه دارند. به همین دلیل لیزری که در اروپا می تواند بهترین دستگاه لیزر موهای زائد باشد، روی بیشتر هموطنان ما تاثیر رضایت بخشی ندارد.


در نتیجه انتخاب بهترین لیزر برای پوست تیره اهمیت پیدا می کند و هر لیزری می تواند بهترین باشد البته نه بهترین برای پوست شما. با مشورت پزشک می توانید لیزر مناسب برای پوست خود را انتخاب کنید و از آن بهترین نتیجه را بگیرید.
بهترین دستگاه لیزر مناسب برای پوست تیره
تکنولوژی دایود دستگاه مدیواستار و طول موج های متنوع که تا 400ms هم قابل دسترس است، درمان را برای تمامی انواع پوست ها و حتی پوست های برنزه امکان پذیر می کند. پالس های افزاینده که با خنک کردن پوست همراه می شود از آسیب به پوست در اثر گرما جلوگیری می کند. نیازی به تعویق انداختن روند درمانی در تابستان نیست و پوست های خیلی تیره هم می توانند تحت درمان با لیزر قرار گیرند. تمامی بیماران می توانند بهترین نتیجه از این روش درمانی را مشاهده کنند.


حالت اسموت پالس برای درمان بدون درد در بالاترین سرعت
به خاطر حالت اسموت پالس درمان سرعت بسیار بالایی دارد و همچنان بدون درد انجام می گیرد. فرکانس تا 12 هرتز را می توان با این دستگاه تجربه کرد و یکی از سریع ترین روش های از بین بردن موهای زائد در بازار همین تکنولوژی است.
لیزر پوست های تیره
ملانین که جزئی از رنگدانه های پوست و مو می باشد که جذب کننده اصلی نور لیزر است.


در افرادی که پوستی تیره دارند، این ملانین بسیار زیاد بوده و در هنگام لیزر همین موضوع موجب سوختگی آن ها می شود.


در زمانی که نور دستگاه لیزر حذف موهای زائد بر پوست تابانده می شود، انرژی آن توسط ملانین ها که جزئی از ساختار مو هستند، جذب می شود و فولیکول مو از این جذب انرژی دچار آسیب شده و از بین خواهد رفت.


علاوه بر موها، پوست نیز دارای ملانین (https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86)بسیار بالایی است که در واقع رنگ تیره تری دارد، همچنین ممکن است که مقداری از انرژی نور لیزر را جذب کند و دچار سوختگی شود.


امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های لیزر مو دیگر نیازی به نگرانی در رابطه با این مسائل نیست زیرا برای لیزر پوست تیره دستگاه های اختصاصی ساخته شده اند.


این دستگاه ها می توانند از سوختگی پوست های تیره پس از لیزر کردن جلوگیری نماید.


بسیاری از متخصصان پوست از این دستگاه های جدید استفاده می کنند بدون آنکه برای بیماران مشکلات پوستی به وجود بیاید.


بهترین دستگاه لیزر موی زائد بر اساس رنگ پوست
لیزر الکساندرایت: این لیزر مخصوص نوع های پوستی خیلی روشن و موهای تیره می باشد.
دستگاه لیزر دایود: این دستگاه مخصوص پوست های روشن، گندمی و کمی تیره بسیار خوب است.
لیزر ان دی یاگ: مخصوص پوست های بسیار تیره مثل افراد خطه آفریقا می باشد.
انواع شبه لیزرها شامل: هر دستگاهی به غیر از سه نوع لیزر گروه 1 تا 3 که قبلتر ذکر شد جزو دسته شبه لیزرها قرار می گیرند.
به عنوان مثال: آی پی ال (IPL)، آی 2 پی ال (I2PL)، اس اج آر (SHR)، سولاری (solary)، ایلایت (Elight) و…
همه این دستگاه ها از تکنولوژی آی پی ال بهره می برند. مثل دستگاه های RIOXY,OSCAR و… که این دستگاه ها به علت هزینه های نگهداری و تولید ارزان بوده و در بین افراد از محبوبیت خاصی دارد.