PDA

View Full Version : همه چیز درباره ریتاردر و مزایای آن



tehranyekta
شنبه 09 دی 1402, 16:31 عصر
ریتاردر چیست؟ ریتاردر چگونه کار می کند و در چه خودروهایی استفاده می شود؟ مزایای ریتاردر چیست؟ اگر مدت زیادی است که با وسیله نقلیه سنگین رانندگی می کنید، احتمالاً با ریتاردر آشنایی دارید. اما شاید هنوز برخی از افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند و یا افرادی که قصد ورود به این کار را دارند با برخی از عوامل موثر در ایمنی خودرو مانند ریتاردر آشنایی نداشته باشند که قصد داریم در این زمینه به طور مختصر و مفید توضیح دهیم
سیستم ترمز در وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون و تریلر به طور طبیعی باید قدرت بسیار بیشتری نسبت به سیستم ترمز خودروهای سبک تر داشته باشد. اما جدا از بحث قدرت، کنترل مقدار عظیم انرژی جنبشی در یک وسیله نقلیه سنگین می تواند عوارض زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، ترمز گرفتن در یک وسیله نقلیه سنگین باعث گرم شدن بیش از حد لاستیک می شود که می تواند عمر مفید لاستیک را کاهش دهد. به همین دلیل و همچنین دلایل دیگر، این فناوری در سال های گذشته پیشرفت زیادی داشته و از عوامل دیگری به نام ترمز کمکی در این خودروها استفاده شده است. از انواع ترمزهای کمکی می توان به ترمز موتور، صدا خفه کن ، ریتاردر و ... اشاره کرد
برای استعلام قیمت لوازم یدکی ماشین سنگین (https://tehranyekta.co/) روی لینک بزنید.
ریتاردر چیستسیستم های کمکی ترمز یا برای تقویت ترمزها و خنک کردن روغن ترمز یا لاستیک ها کار میکنند یا به طور جداگانه سرعت خودرو را کاهش و کنترل میکنند. همانطور که گفتیم وزن زیاد خودروهای باری یا خودروهای سواری بزرگ ترمزگیری را با مشکل مواجه می کند. به همین دلیل از ترمز کمکی به منظور کاهش سرعت خودرو استفاده می شود. اما ریتاردر چیست؟ ریتاردر نوعی کاهنده سرعت است که با استفاده از ساختار خود و همچنین با توجه به انواع آن می تواند با کنترل گیربکس یا عملکرد مستقل سرعت خودروی سنگین را کاهش دهد.
به طور کلی، کندکننده بدون ایجاد گرما و فرسودگی غیرقابل کنترل در ساختار لاستیک، می تواند سرعت خودرو را تا حد زیادی کاهش دهد و در دراز مدت استهلاک کمی به جا بگذارد. باید توجه داشته باشید که ریتاردر و همچنین سایر ترمزهای کمکی فقط برای کاهش سرعت استفاده می شوند. این بدان معناست که یک وسیله نقلیه سنگین را نمی توان با این سیستم متوقف کرد و باید از همان سیستم ترمز اصطکاکی برای توقف کامل خودرو استفاده کرد.
نحوه کارکرد کندگیراکنون که متوجه شدیم ریتاردر چیست، سوالی که مطرح می شود این است که کندکننده چگونه کار می کند. رایج ترین نوع ریتاردر که در اکثر خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد، کندگیر هیدرولیک است که به گیربکس متصل می شود. ریتاردر دارای دو توربین روتور و استاتور می باشد که در فاصله ای نزدیک به گیربکس قرار گرفته اند و حجمی مانند شیشه دارند که با روغن پر شده است. زمانی که ریتاردر توسط راننده فعال می شود، این روغن به داخل دنده ها رفته و به دلیل فشار زیاد بین ریتاردر و گیربکس، قدرت دنده را کاهش می دهد که باعث کاهش سرعت خودرو می شود.
برای خرید لوازم بدنه ولوو (https://tehranyekta.co/products/catid/6) به سایت تهران یکتا مراجعه کنید.
وقتی این روغن با اصطکاک ایجاد شده سرعت خودرو را کاهش می دهد، فشار زیادی به آن وارد می شود و این نیرو به گرما تبدیل می شود. بنابراین روغن مورد استفاده در ریتاردر پس از استفاده تا حد زیادی گرم شده و ویسکوزیته اولیه خود را از دست می دهد. به همین دلیل یک سیستم خنک کننده در سیستم کندگیر تعبیه شده است تا روغن گرم شده را خنک کند تا کیفیت عملکرد کندکننده کاهش نیابد. همچنین لازم به ذکر است که میزان روغن موجود در ریتاردر با شتاب و کاهش سرعت منفی خودرو رابطه مستقیم دارد.
چه زمانی باید از کندکننده استفاده شود؟ریتاردر بیشتر در جاده هایی که شیب دارد استفاده می شود و این شیب ممکن است کنترل سرعت خودروی سنگین را با مشکل مواجه کند. همچنین وجود شیب، راننده را مجبور به استفاده از ترمز برای کنترل سرعت خودرو می کند. اما استفاده طولانی مدت از ترمز می تواند حرارت را افزایش دهد و همچنین باعث ساییدگی و پارگی زیاد ترمز شود. در موارد دیگر، زمانی که راننده احساس میکند سرعت ماشین خیلی زیاد است، میتواند کندکننده را فعال کند تا کنترل بیشتری روی سرعت ماشین داشته باشد.
در برخی موارد استفاده از کندکننده توصیه نمی شود. توصیه ای که کارشناسان به افراد در این زمینه کرده اند این است که در نقاط لغزنده که باران یا برف سطح جاده را می پوشاند، استفاده از ریتاردر باعث سر خوردن خودرو می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود در جاده های هموار، کندگیر را غیرفعال کنید.
مزایای کندکننده چیست؟قبل از اینکه بخواهیم بگوییم مزایای ریتاردر چیست، می خواهیم عیب اصلی این سیستم را بیان کنیم! این قیمت بالایی است که باید برای آن بپردازید! اما وجود ریتاردر تا حد زیادی می تواند هزینه های ترمز و خرابی لاستیک را جبران کند. همچنین خود ریتاردر استهلاک بسیار کمی دارد و هزینه نگهداری آن زیاد نیست. از دیگر مزایای Retarder می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ساختار کوچک و وزن کم دارد. این موضوع نصب آن را آسان کرده است
• با ریتاردر، میتوانید سریعتر در جاده حرکت کنید و با خیال راحت خودرو را کنترل کنید
• کندکننده عمر لوازم جانبی ترمز را تا 10 برابر افزایش می دهد و هزینه کلی خودرو نیز بسیار کاهش می یابد.
• کنترل وسیله نقلیه در جاده های شیب دار بسیار افزایش یافته است
• ریتاردر را می توان با کروز کنترل یکپارچه کرد و این دو عملکرد تأثیر منفی روی یکدیگر ندارند