نمایش نتایج 1 تا 1 از 1

نام تاپیک: انواع ورم لثه

  1. #1

    انواع ورم لثه

    انواع ورم لثه

    تورم لثه مرحله ای از بیماری لثه است که باعث درد و آماس در این ناحیه می‌شود. احتمالا اولین موردی که هر دندانپزشک آن را موردبررسی قرار می‌دهد، همین مورد است. ممکن است بعضی افراد دردی خفیف یا حساسیتی را تجربه کنند ولی متوجه تورم لثه نشوند. به‌هرحال درمان این درد، بسیار مهم است.
    اگر تورم لثه درمان نشود، به حالت شدیدتری تبدیل می‌شود که به آن التهاب لثه می گویند.
    نشانه‌های دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده التهاب و عفونت لثه باشد شامل موارد زیر است:

    طعم بد دهان

    بوی بد دهان که حتی پس از مسواک زدن هم باقی می‌ماند

    دندان‌های حساس

    دندان لق یا افتادن دندان

    لثه‌های دردناک و قرمز

    جویدن همراه با درد

    خونریزی لثه

    پس‌روی لثه

    تغییر آرایش دندان‌ها

    بسته به شدت عفونت لثه، ممکن است به یکی از این دو حالت بیماری مبتلا شوید:

    ورم لثه

    نوع نسبتا خفیف و زودهنگام بیماری لثه. هر سال میلیون‌ها آمریکایی دچار ورم لثه می‌شوند. یکی از رایج‌ترین نشانه‌های بیماری لثه، داشتن لثه‌های متورمی است که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دچار خونریزی می‌شوند. ورم لثه بیماری جدی و خطرناکی محسوب نمی‌شود اما به منظور جلوگیری از پیشرفت بیشتر، درمان آن مسئله مهمی است.

    التهاب لثه

    اگر ورم لثه به موقع درمان نشود، بیماری لثه به شکل جدی‌تری خودش را نشان می‌دهد. به این حالت، التهاب لثه می‌گوییم. وقتی بیماری به این مرحله برسد، لثه‌های متورم بسیار دردناک‌تر می‌شوند و دندان فرد شروع به لق شدن می‌کند. التهاب لثه به بافت دور دندان آسیب می‌رساند. درمان این حالت از بیماری لثه برای سلامت طولانی مدت دهان بسیار مهم است.

    علل ورم لثه

    اگر لثه‌های ملتهب و متورمی دارید، می‌تواند باعث رنج و درد زیادی شود. رایج‌ترین دلیل التهاب، بیماری لثه است اما مواردی مثل مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن غلط، مصرف دخانیات، شیمی‌درمانی، تغییرات هورمونی و تحریک در اثر تجهیزات دندانپزشکی هم می‌توانند در این مورد دخیل باشند.

    بارداری

    لثه‌های فرد در دوران بارداری ممکن است متورم شوند. حتی اگر قبل از این دوران، بهداشت دهان و دندان او بسیار خوب بوده باشد.

    تغییرات خاص و سریع هورمونی در دوران بارداری بسیار مشهود است. این تغییرات هورمونی می‌تواند جریان خون لثه‌ها را زیاد کرده و باعث حساسیت بیشتر آن‌ها نسبت به تورم لثه شود.

    عفونت‌ لثه

    ممکن است عفونت‌های مختلفی در دهان ایجاد شود و این عفونت‌ها باعث تورم لثه شود. برای مثال، عفونت‌های مزمنی مانند هریس و برفک دهان می‌توانند منجر به تورم لثه شوند (برفک دهان، نوعی بیماری مخمری است).

    عوارض عفونت دهان مثل آبسه هم می‌تواند باعث تورم بعضی از نقاط لثه شود.

    دلایل دیگر

    دلایل دیگری که می‌توانند باعث بروز تورم لثه شوند شامل موارد زیر است:

    عوارض جانبی بعضی داروها

    سوءتغذیه

    حساسیت نسبت به بعضی محصولات بهداشت دهان و دندان، مثل حساسیت به بعضی خمیردندان‌ها یا دهان‌شویه‌ها

    دندان مصنوعی یا تاج‌های دندانی یا موارد دندانپزشکی دیگری که کاملا با محیط دهان تطبیق نیابند
    در رابطه با هر کدام از موارد گفته‌شده، شخص باید به دندانپزشک مراجعه کند و با بررسی پرونده پزشکی فرد، دلیل اصلی این موضوع را مشخص کند.

    جلوگیری از عفونت لثه

    عفونت و تورم لثه به راحتی قابل‌درمان است و با درمان آن، روند زودهنگام شروع بیماری لثه را می‌توان برعکس کرد. با دنبال کردن دستورات زیر می‌توانید با درمان تورم، وضعیت لثه‌ها و دهانتان را دوباره به حالت سلامت برگردانید.

    با تکنیک درست، مسواک بزنید

    با شدت کمتری مسواک بزنید تا به بافت دور دندانتان آسیبی وارد نکنید. چنین کاری باعث تورم لثه می‌شود. مورد دیگری که متخصصان معتقدند با رعایت آن می‌توانید از آسیب زدن به لثه جلوگیری کنید این است که از مسواک‌هایی با موی نرم و نایلونی استفاده کنید. مورد آخر این‌که مسواک را با حرکاتی نرم و ملایم به سمت عقب و جلو حرکت دهید.

    بیشتر نخ دندان بکشید

    برای جلوگیری از عفونت لثه ، با نخ دندان کشیدن می‌توان ذره‌های غذایی که بین دندان‌ها گیر کرده را پاکسازی کرد. این کار باعث افزایش تدریجی پلاک و تاتار دندان می‌شود که کمبود هر کدام از این دو مورد منجر به بیماری و تورم لثه می‌شود. نخ دندان را هم با ملایمت میان دندان‌ها بکشید تا باعث تورم نشود. با دقت، نخ را میان دندان ها بکشید و مواظب باشید نخ به سمت پایین و لثه‌هایتان نرود تا به آن‌ها آسیب نرساند.

    استفاده از بهترین دهانشویه برای التهاب لثه

    شستن دهان، ذرات و خرده‌های غذا را از بین می‌برد. با از بین رفتن ذرات غذا، کربوهیدرات موجود در موادغذایی هم از بین می‌رود. کربوهیدرات می‌تواند باعث ایجاد پلاک و درنتیجه، بیماری لثه شود. پس مهم نیست که کجا باشید، همیشه و در هر مکانی، پس از هر وعده غذایی، دهانتان را بشویید. هم‌چنین مهم است که برای انتخاب دهان‌شویه، فرمول شیمیایی متناسب با لثه خود را انتخاب کنید. برخی دهان‌شویه ها، باکتری‌های موجود در پلاک را خنثی می‌کند و نشانه‌های زودهنگام بیماری‌هایی مثل ورم لثه را کاهش می‌دهد.

    خمیردندان برای التهاب لثه

    فرمول شیمیایی منجصربه‌فرد آن، منبع دقیق مشکل را یافته و با مراقبت از لثه به تسکین سریع آن کمک می‌کند. توجه به لثه، یکی از نکته‌های کلیدی بهداشت دهان و دندان است.

    از خمیردندان ضد ورم لثه استفاده کنید

    برخی خمیردندان ها می‌تواند پلاک‌های اطراف خط لثه را یافته و خنثی کند و به این‌ترتیب قبل از این‌که بخواهد تورم لثه آغاز شود، از بروز آن جلوگیری می‌کند. باکتری پلاک مضر دور لثه حتی قدرت تخریب مینای دندان را هم دارد. توجه به لثه، یکی از نکته‌های کلیدی بهداشت دهان و دندان است.

    رژیم غذایی خود را عوض کنید

    رژیم متعادل و سالم، می‌تواند به سلامتی بهتر لثه کمک کند. مطمئن شوید که در رژیم غذایی‌تان ویتامین سی و کلسیم کافی وجود دارد. مصرف کافی این دو مورد، احتمال بروز تورم لثه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

    میزان استرس خود را کاهش دهید

    استرس بالا بر میزان ترشح هورمون‌ها به خصوص هورمون کورتیزول، تاثیر می‌گذارد. ترشح هورمون کورتیزول می‌تواند باعث عفونت و تورم لثه شود. سعی کنید تا جایی که می‌شود میزان استرستان را کاهش دهید.

    درمان ورم لثه

    درمان تورم لثه در اولین مرحله با مراجعه به دندانپزشک شروع می‌شود. با مراجعه منظم به دندانپزشک و معاینه‌های کلی و شست‌وشوهای منظم می‌توان با تشخیص به‌موقع، از مشکلات مربوط به بهداشت دهان پیشگیری کرد. دندانپزشک با توجه به دلیل اصلی بروز تورم لثه، درمان مناسب آن را پیشنهاد می‌دهد.درمان‌های پزشکی مسائل مربوط به دهان می‌تواند شامل موارد زیر شود:

    دهان‌شویه‌های دارویی

    آنتی بیوتیک برای عفونت لثه

    خمیردندان‌ها


    دکتر میلاد افشارجراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان

    برگرفته از مقاله علل و روش های جلوگیری از عفونت لثه از وب سایت:
    https://drmiladafshar.com



    آخرین ویرایش به وسیله salamatpedia : جمعه 24 آبان 1398 در 18:33 عصر

برچسب های این تاپیک

قوانین ایجاد تاپیک در تالار

  • شما نمی توانید تاپیک جدید ایجاد کنید
  • شما نمی توانید به تاپیک ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید ضمیمه ارسال کنید
  • شما نمی توانید پاسخ هایتان را ویرایش کنید
  •