شروع کار شرکت ایران خودرو:
شرکت ایرانخودرو در مرداد ماه سال 1341 در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسهای معروف به «الپی» بود که شاسی آن از آلمان وارد می شد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایرانخودرو مونتاژ می شد. از سال 1346 تا 1357 پیکان در مدلهای مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدلهای اتوبوس 302 شهری، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می شد. «دنا» بهعنوان جدید ترین محصول ایرانخودرو با بهره گیری از طراحی بهروز جهانی برای اولین بار توسط کارشناسان ایرانی طراحی و تولید شد.
میتوان به کاهش قیمت ماشین در مدت باقیمانده از سال 99 امیدوار بود؟تقریبا از اوایل پاییز 99 که نرخ دلار کاهش نسبی پیدا کرد. این موضوع باعث شد که بسیاری از خودروهای تولید داخل و وارداتی کاهش قیمتی 10 تا 500 میلیون تومانی را تجربه کنند. اما با وجود ارزان شدن قیمت ماشین، بسیاری از متقاضیان خرید خودرو همچنان دست نگه داشته اند و به امید کاهش بیشتر قیمتها ترجیح میدهند خرید خود را به روزهای آتی موکول کنند. در مقابل فروشندگان نیز از ترس کم ارزش شدن سرمایه خود اقدام به عرضه گسترده خودرو نمودهاند. این موضوع میتواند ضرر بزرگی را به هر دو طرف این معامله وارد کرده و اوضاع نابسامان بازار خودرو را به هم ریخته تر کند.
برخی کارشناسان اعتقاد دارند که دولت بایدتسهیلاتی را برای مردم در نظر بگیرد و با اختصاص وامهای خرید خودرو به خریداران، بازار خودرو از این رکود عمیق خارج کند. دستهی دیگری از کارشناسان و تحلیلگران نیز معتقدند تا زمانی که خودروسازان، خودروهای معوقه خود را تحویل ندهند و مدت تحویل خودرو به مشتری را کاهش ندهند، نباید انتظار بهبودی اوضاع را در این بازار داشته باشیم.بنا بر نظرات کارشناسان پیش بینی قیمت ماشین در مدت باقیمانده از سال جاری با دو رویکرد انجام میشود. در رویکرد نخست انتظار میرود که روند کاهشی قیمت روز ماشین ادامه دار باشد. چرا که رئیس سازمان بازرسی کشور خودروسازان را موظف کرده است که تا پایان سال تعهدات معوق خود را اجرا کرده و خودرو را به دست متقاضی برسانند. در صورت تحقق این موضوع، میان عرضه و تقاضا تناسب به وجود آمده ومیتوان به کاهش قیمتها و یا حداقل ثبات آنها امیدوار بوددستهی دیگری از تحلیلگران و کارشناسان معتقدندکه قیمتها دوباره خیز بر داشته و به حالت اولیه خود یا حتی بیشتر باز میگردد. چرا که طبق پیش بینیهای وزیر صمت، اگر تولید خودرو تا 50 درصد افزایش پیدا کند، باز هم از برنامه ابتدایی سال عقب مانده و نمیتوانیم خود را به آن برسانیم. به همین دلیل تا زمانی که خودروسازان تیراژ تولید خود را در همین سطح نگه داشته و برنامهای برای افزایش آن نداشته باشند. نمیتوان به کاهش قیمتها امیدوار بود. زیرا قسمت زیادی از ظرفیت تولید خودرو باید به تعهداتی که در قالب طرحهای پیش فروش به خریداران داده شده است، اختصاص یابد. بنابراین رسیدن به برنامه موردنظر کاری دور از انتظار و واقعیت است. از سوی دیگر افزایش تقاضا در بازار شب عید نیز یکی از دلایل این دسته از کارشناسان برای پیش بینی افزایش قیمت ماشین در این مدت است.
به نقل از شیعه نیوز