نمایش نتایج 1 تا 2 از 2

نام تاپیک: آیا خرید و فروش بیت کوین قانونی است؟

  1. #1

    Thumbs up آیا خرید و فروش بیت کوین قانونی است؟





    به نظر می‌رسد که ارزهای دیجیتال در حال تصرف کردن دنیای تراکنش‌های مالی و تجارت جهانی هستند و عجیب نیست که انتظار داشته باشیم طی چند سال آینده، رمزارزها، پیشتاز معاملات بین المللی قرار بگیرند. اگرچه هنوز برخی از دولت‌ها ارزهای دیجیتال را به رسمیت نشناخته و انتقادهای زیادی نسبت به آن‌ها وارد می‌کنند، اما پیشروی فرآیند فعلی تجارت جهانی، گویای رویکرد دیگری است. در این میان برای دارندگان و معامله‌گران خرد و کلان ارزهای دیجیتال، این سوال پیش می‌آید که آیا خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در ایران، قانونی است یا خیر؟ برای دریافت پاسخ این پرسش، در ادامه با ما همراه باشید.

    قوانین مربوط به خرید و فروش بیت کوین در ایران

    پیش از هر چیزی باید گفت که خرید و فروش بیت کوین در ایران به هیچ وجه غیرقانونی نیست و در قانون اساسی کشور هیچ­گونه منعی در این خصوص پیش‌بینی نشده است. به ویژه افراد حقیقی به راحتی مجوز خرید و فروش، نگهداری، سرمایه‌گذاری و… در حوزه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را دارا هستند. اگر­­چه در ایران ارزهای دیجیتال رسمیت دولتی پیدا نکرده و حمایت قانونی نیز از آن‌ها صورت نمی‌گیرد، اما معاملات و سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها نیز منع قانونی ندارد. جالب است بدانید که این اقبال در تمام کشورها وجود نداشته و در برخی از کشورها، حتی داشتن یک بیت کوین غیرقانونی بوده و پیگرد قضایی خواهد داشت. همین طور در برخی دیگر از کشورها، خرید و فروش ارزهای دیجیتال، با محدودیت‌هایی همراه است و قوانین خاص به خود را دارد. البته در بیشتر کشورها، خرید و فروش رمزارزها کاملا آزاد بوده و حتی بسیاری از دولت‌ها، این پول‌های مجازی را به رسمیت شناخته‌اند و به نظر می‌رسد که به‌مرور نیز به تعداد این دولت‌ها اضافه شود.
    به این ترتیب تنها یک هشدار شکل می‌گیرد که اگر کاربر در حوزه خرید و فروش رمز‌ارزها بی احتیاطی کند یا به هر شکلی سرمایه وی در این خصوص، تهدید شده یا باطل شود، به دلیل غیرمتمرکز بودن این ارزها، حمایت قانونی و دولتی وجود نخواهد داشت. از این روی اهمیت زیادی دارد که برای معاملات خود در زمینه ارزهای دیجیتال، از صرافی‌های رمزارز معتبر استفاده کنید تا چنین ریسک‌هایی به حداقل برسند.

    کلاهبرداری از طریق بیت کوین

    البته لازم به ذکر است که در صورت کلاهبرداری، هک یا سایر مدل‌های دارای مصادیق مجرمانه، امکان ارائه شکایت از طریق مجرای قضایی و پیگیری آن وجود خواهد داشت. در این الگو اگر چه خرید و فروش رمزارزها خود موضوع جرم نیست؛ اما از این طریق کلاهبرداری، پول‌شویی و سایر جرایم تعریف شده در قانون مجازات کشور، رخ داده است. یک هشدار: اگر چه هیچ جایی در قانون مجازات عمومی کشور، خرید و فروش و نگهداری بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، جرم‌انگاری نشده و مجازات تامینی یا تربیتی برای آن تعریف نشده است؛ اما در نظر داشته باشید که به کار بردن ارزهای دیجیتال به هر شکلی به عنوان ابزار سایر جرایم، فعالیت مجرمانه بوده و مجازات‌های متناسب خود را در پی خواهد داشت.





    به طور مثال، نمونه‌های زیادی از پول‌شویی نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان از طریق ارزهای دیجیتال مشاهده شده است که به شکلی قابل انتظار از سوی مقامات قضایی دنبال شده و بدیهی است که مجرمان به مجازات خواهند رسید. از این روی در معاملات خود با ارزهای دیجیتال، باید به این موارد نیز توجه داشته باشید و طرف معامله خود و نیت وی از جابه‌جایی رمزارزها را مورد دقت قرار دهید.
    در واقع از آن جایی که بیشتر ارزهای دیجیتال چون بیت کوین، غیرمتمرکز بوده و وابسته به هیچ نهاد یا دولتی نیستند؛ گاهی اوقات این موضوع برای کلاهبرداران و گروه‌های پولشویی وسوسه‌کننده خواهد بود. قوانین مربوط به استخراج بیت کوین

    با توجه به بالا رفتن سختی استخراج و نیاز به نصب دستگاه‌های استخراج قوی با کارت گرافیک بالا و مصرف برق زیاد، چندی پیش وزارت صمت اعلام کرد که کلیه افرادی که قصد استخراج بیت کوین را دارند، باید حتما مجوز لازم را از این وزارتخانه دریافت کرده باشند. با این حساب اگر چه خرید و فروش بیت کوین هیچ گونه منع قانونی ندارد و مشکلی برای افراد به وجود نخواهد آورد؛ اما استخراج حرفه‌ای بیت کوین و راه‌اندازی مزرعه‌های کوچک تا بزرگ، بدون مجوز، در ایران جرم به حساب می‌آید.





    کلام آخر با توجه به اقبال عمومی مردم در گروه‌های مختلف جامعه به ارزهای دیجیتال و محبوبیت فوق‌العاده‌ای که این رمزارزها پیدا کرده‌اند، به نظر می‌رسد که در سال‌های پیش رو، بیش از گذشته معاملات در این حوزه را شاهد باشیم.
    برای امن ساختن تراکنش‌های مالی خود در زمینه ارزهای دیجیتال، لازم است که صرافی رمزارز معتبری را انتخاب کرده و کیف پول آنلاین خود را در این صرافی ایجاد کنید.
    به این ترتیب می‌توانید با اطمینان خاطر سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال انجام داده و از خرید و فروش بیت کوین یا سایر رمزارزها نیز به سودآوری لحظه‌ای، میان‌مدت یا بلندمدت، دست یابید.

  2. #2

    نقل قول: آیا خرید و فروش بیت کوین قانونی است؟

    میگن چین غیره قانونی کرده خرید و فروش بیت کوین رو
    به همین دلیل افت کرده قیمتش

تاپیک های مشابه

  1. ترکیب کدام شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها با هم خطرآفرین است؟
    نوشته شده توسط karchidari.com در بخش بک لینک (Back Links)
    پاسخ: 0
    آخرین پست: یک شنبه 19 مرداد 1399, 12:58 عصر
  2. ترکیب کدام شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها با هم خطرآفرین است؟
    نوشته شده توسط amir_tajbakhsh در بخش بک لینک (Back Links)
    پاسخ: 0
    آخرین پست: دوشنبه 30 تیر 1399, 16:51 عصر
  3. پاسخ: 4
    آخرین پست: چهارشنبه 01 خرداد 1398, 15:49 عصر
  4. پاسخ: 7
    آخرین پست: پنج شنبه 15 آذر 1397, 17:30 عصر
  5. پاسخ: 0
    آخرین پست: جمعه 27 اسفند 1389, 02:15 صبح

برچسب های این تاپیک

قوانین ایجاد تاپیک در تالار

  • شما نمی توانید تاپیک جدید ایجاد کنید
  • شما نمی توانید به تاپیک ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید ضمیمه ارسال کنید
  • شما نمی توانید پاسخ هایتان را ویرایش کنید
  •