تقریباً همه ما زمانی که با بروز درد در هر قسمت بدن مواجه می شویم، سعی می کنیم با ماساژ دادن، درد ایجاد شده را تسکین دهیم. به عنوان مثال، زمانی که سردرد داریم ماساژ شقیقه ها و پیشانی؛ می تواند در کاهش این درد، کمک شایانی به ما بکند.
یکی از بهترین مواردی که میتواند به سلامت فیزیکی شما کمک کنید خدمات ماساژ در منزل برای شما عزیزان است، پس باما همراه باشید.
می توان گفت ماساژ واکنشی غریزی و طبیعی به درد است. در این بین ماساژ کف پا باعث کاهش انقباضات شده و یک احساس آرامش بی نظیر را به دنبال دارد. اگر قصد دارید برای رفع خستگی روزمره و ریلکسیشن بدن ماساژ کف پا را انجام دهید؛ ادامه این مقاله را دنبال کنید تا با نحوه انجام آن، آشنا شوید.

چرا ماساژ کف پا؟
ماساژ روشی است که از قرن ها پیش برای تسکین دردهای عصبی و گرفتگی‌ های عضلانی، استفاده می شده است. در واقع انجام ماساژ برای کف پا باعث تسریع جریان خون شده و فشار روی رگ ها را کم می ‌کند. بر همین اساس، برخی پزشکان برای برطرف کردن ناراحتی های قلبی معمولاً این روش را پیشنهاد می کنند.
زمانی که بافت ها یا ماهیچه های بدن بیش از اندازه فعالیت دارند؛ مواد زاید در آن قسمت ها، جمع می شود. تجمع این مواد باعث بروز درد، گرفتگی و اسپاسم عضلانی می‌ شود. اما ماساژ دادن علاوه بر اینکه موجب بهبود گردش خون می شود؛ این مواد زائد را از بدن دفع کرده و با اکسیژن رسانی به بافت ها و ماهیچه ها، باعث بهبود گرفتگی های عضلانی می شود.
در هر صورت، ماساژ امروزه طرفداران زیادی دارد. تا حدی که سالن های اختصاصی هم برای این کار، دایر شده است.

مطالب جالب: آرایشگاه مردانه

آموزش ماساژ کف پا
اگر علاقه مند هستید ماساژ کف پا را انجام دهید، نیازی نیست هزینه زیادی برای این کار بپردازید. شما می توانید خودتان بدون هیچ هزینه ای و در منزل این کار را به راحتی، انجام دهید. البته که برای بهره گیری بیشتر و همچنین رسیدن به نقطه عطف آرامش حین ماساژ درمانی؛ می توانید به مراکز تخصصی هم مراجعه کنید.
یک ماساژور حرفه ای باید نقاط مهم کف پا را به خوبی شناسایی کند تا بتواند ماساژ کف پا را به درستی و به صورت صحیح و اصولی، انجام دهد.
به طور کلی مراحل انجام ماساژ کف پا عبارتند از:
مرحله اول، آماده سازی
قبل از انجام ماساژ باید شرایط آن را مهیا کنید. برای شروع می توانید لگنی از آب گرم پر کنید و تمام مچ پا را در آب، قرار دهید. حتی می توانید گیاهان معطر و آرامبخش مثل اسطوخودوس را هم به صورت عصاره به آب اضافه کنید تا فضا برای انجام ماساژ، حسابی رومانتیک گردد.
پاهای خود را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه، در آب قرار دهید. در طول این مدت سعی کنید ذهن خود را از تمامی دغدغه‌ ها خالی کرده و تا جایی که می توانید، احساس آرامش داشته باشید.
مرحله دوم، روغن مالی
باید پاها را با یک حوله نرم به خوبی خشک کنید. سعی کنید پاها را حین انجام ماساژ کاملا گرم نگه دارید. گرم بودن پاها موجب گردش بهتر خون می گردد. مهمترین بخشی که برای ماساژ هر کدام از قسمت های بدن وجود دارد، روغن مالی است. برای این کار یک روغن ارگانیک و البته با رایحه دلخواه انتخاب کرده و سعی کنید هر دو پا را کاملا به روغن، آغشته کنید.
مرحله سوم، نرمش پاها
در ابتدا و قبل از شروع ماساژ، به پاها کمی نرمش بدهید. برای کار می‌ توانید با یک دست پاشنه پا و با دست دیگر قوزک را بگیرید و مفصل پا را به صورت دورانی، ورزش دهید. ورزش دادن پا به عضلات کمک می کند آمادگی بیشتری برای ماساژ داشته باشند.
مرحله چهارم، انجام ماساژ
حال که تمامی مقدمات کار انجام شد؛ نوبت به مرحله اصلی، یعنی ماساژ می رسد. در این مرحله با استفاده از انگشتان دست به پا ضربه بزنید. ضربات باید به صورت متوالی و با شدت متوسط باشد. این کار را از انگشتان پا شروع کرده و تا مچ پا، ادامه دهید. برای این که تسلط بیشتری داشته باشید؛ بهتر است با شست دست به کف پا فشار بیاورید و با انگشتان دست دیگر به روی پا، ضربه بزنید.
برای ماساژ انگشتان پا بهتر است از انگشت کوچک شروع کرده و یکی از انگشتان را ماساژ دهید تا به شست پا برسید. برای انجام این کار، کافیست انگشت شست دست را زیر انگشت پا قرار داده و روی پا را با انگشت اشاره و میانه دست، ماساژ دهید. می توانید فضای خالی بین انگشتان پا را با حرکات رو به جلو و عقب و با استفاده از انگشتان دستتان به خوبی، ماساژ دهید.
پس از ماساژ انگشتان پا، به قسمت های میانی و انتهایی پا می رسید. سعی کنید انگشت شست را به صورت دورانی حرکت دهید و سپس به آهستگی روی آن، ضربه بزنید. اگر ماساژ پا را برای شخص دیگری انجام می دهید؛ در هر مرحله از او بخواهید احساسی که دارد، بروز دهد. اگر ضربه و یا حرکت دورانی خاصی موجب ناراحتی او می شود، هرگز آن را تکرار نکنید.

مطالب جالب: پیرایش مردانه

در نهایت انگشت شست هر دو دست را روی کف پا قرار دهید و فشار ملایمی به آن، وارد کنید. می توانید با استفاده از حرکات دورانی تمامی قسمت های کف پا را از پاشنه تا پنجه، ماساژ دهید. این کار را روی هر دو پا، انجام دهید.
تکنیک های زیادی برای انجام ماساژ کف پا وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از افراد ترجیح می دهند با استفاده از مشت روی تمام قسمت ها ضربه بزنند. این کار برای رفع خستگی بسیار توصیه می شود.
زمانی که به پایان کار نزدیک می شوید، سعی کنید شدت ضربه ها را کم کنید. تمام قسمت های پا از انگشتان تا مچ پا را به آرامی، ضربه بزنید. سعی کنید به صورت نوبتی ماساژ کف پا را برای هر دو پا، انجام دهید. به این صورت از سرد شدن پاها، جلوگیری کرده اید.

نکات مهمی که به هنگام ماساژ کف پا باید در نظر بگیرید

  • اگر قسمت هایی از پا دارای بریدگی، زخم و پانسمان هستند؛ آن قسمت ها را به هیچ عنوان ماساژ ندهید.
  • قبل از انجام ماساژ، از فرد در مورد مشکلات و بیماری هایی که دارد حتما سوال کنید. افرادی که در معرض خطر تشکیل لخته خون هستند؛ کاندید مناسبی برای انجام ماساژ نمی باشند. البته این افراد می ‌توانند با نظر پزشک هم این کار را انجام دهند.
  • برای پیشگیری از انتقال بیماری های مختلف و همچنین عدم شیوع ویروس های بیماری زا، سعی کنید محیط انجام ماساژ را تمیز و پاکیزه نگه دارید و تمامی موارد بهداشتی مثل استفاده از ملحفه و حوله شخصی یا یک بار مصرف و... حتما باید در دستور کار، قرار گیرد.
  • برای اینکه فضا رمانتیک تر شده و حس بهتری به فرد ماساژگیرنده بدهید؛ سعی کنید در اطراف تخت ماساژ از شمع های سکه ای و یا عودهای خوشبوکننده، استفاده کنید. این موضوع برای افرادی که مراکز تخصصی ماساژ را اداره می کنند، اهمیت داشته و باعث می‌ شود یک فضای کار نسبتاً حرفه ‌ای، داشته باشند.


امیدوارم با راهنمایی های ذکر شده در این مقاله بتوانید به خوبی ماساژ کف پا را انجام دهید. با این کار می توانید تمامی گرفتگی های عضلانی را برطرف کرده و آرامش را به روح و جسم خود، هدیه دهید. توجه داشته باشید که انجام صحیح ماساژ کف پا می تواند به داشتن یک خواب باکیفیت و عمیق هم کمک کند.
شما می توانید برای انجام ماساژ به مراکز تخصصی و سالن های آرایشی نیز مراجعه کنید. آرایشگاه تیپ چین با داشتن کادر تخصصی و حرفه ای، انواع خدمات مربوط به ماساژ بدن را به شما مشتریان عزیز، ارائه می دهد.