مقدمه

ورق استیل 316، از آن دسته گریدهایی است که در صنایع مختلف به وفور از آن استفاده می‌شود. یکی از این کاربردها، استفاده از آن در صنایع کنسرو سازی است. این که چرا از این گرید و نه دیگر انواع ورق‌های استیل در این صنعت استفاده می‌شود و چه خواص بی نظیری کاربرد فراوان این نوع ورق استیل را موجب شده است، موضوعاتی است که در این نوشتار به آن‌ها خواهیم پرداخت. پس در ادامه با ما باشید.
صنعت کنسرو سازی و ورق استیل

جنس ظروف و انواع قوطی هایی که برای نگهداری مواد خوراکی به صورت کنسرو شده، مورد استفاده قرار می گیرد، از ورق‌های استیل است. در صنعت کنسرو سازی، توصیه فراوان بر این است که این ظروف از ورق استیل 316 ساخته شوند. رعایت موارد بهداشتی که در صنایع مواد غذایی اهمیت فراوانی دارد و همچنین مواردی دیگر از خواص این نوع خاص از انواع ورق‌های استیل، دلیل استفاده از آن در صنعت ذکر شده است. در ادامه به تعدادی از این خواص اشاره خواهیم کرد.مواد سازنده ورق استیل 316

در ابتدا شاید خالی از لطف نباشد که با اجزا سازنده این ورق‌ها آشنا شوید تا بهتر بتوانید خواص بی نظیر آن را درک کنید. این نوع گرید از و ورق استیل، بر پایه آهن ساخته شده است. اما عناصری دیگر مانند کروم، نیکل، مولیبدن و کربن نیز در ساختار این ورق‌ها نقش دارند. هر کدام از این مواد سازنده در به وجود آوردن یکی از خواص بی نظیر این ورق‌های استیل نقش دارند. خواصی از جمله عدم خوردگی، مقاومت در برابر دماهای بالا و انواع واکنش‌های شیمیایی، از همین دسته خواص هستند. لازم به ذکر است که بدانید نام دیگری که برای این ورق‌های استیل در نظر گرفته می‌شود، فولاد ضد زنگ است.
خواص بی نظیر ورق استیل 316

پیش‌تر ذکر کردیم که تفاوت بارزی که این نوع از گرید با دیگر انواع ورق‌های استیل دارد، خواص شگفت انگیز آن هستند. خواصی که چه از نظر بهداشتی و چه از نظر فیزیک ساخت، موجب شده است در خیلی از بخش‌های صنایع غذایی به خصوص در بخش کنسرو سازی از آن‌ها استفاده شود. چندی از این خواص برای مثال عبارتند از:
• عدم خوردگی و مقاومت در مقابل واکنش ها: وجود عنصر مولیبدن در ورق استیل 316، باعث می‌شود که این ورق‌ها به شدت در برابر خوردگی مقاومت از خود نشان بدهند. این خاصیت به خصوص در صنعت کنسرو سازی بسیار پر اهمیت است زیرا که از محل کارخانه تا پخش به فروشگاه‌های مختلف، قوطی‌های کنسرو ممکن است دچار ضربه‌های فراوانی بشوند. بنابراین مقاومت یکی از صفات بارز و اساسی در این صنعت است که گرید 316 آن را دارا است.
• عدم واکنش در مقابل دیگر مواد: خیلی از فلزها در صورت مجاورت با برخی از مواد غذایی، با آن‌ها واکنش‌های شیمیایی انجام می‌دهند. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ورق استیل، عدم واکنش در هر شرایط و در مجاورت با هر ماده غذایی است. خب این می‌تواند در صنعت کنسرو سازی خیلی پر اهمیت به نظر آید. از نظر بهداشتی، به شدت به استفاده از ورق استیل 316 برای کنسرو سازی پیشنهاد می‌شود.
• قابلیت بازیافت و عدم خسارت به محیط زیست: یکی دیگر از مهم‌ترین خواص این نوع از ورق های استیل، خاصیت آن‌ها در قابلیت بازیافت شدن است. با توجه به مصرف زیاد انواع خوراکی‌های کنسروی در روزگار کنونی، این ویژگی می‌تواند یکی از مثبت‌ترین انواع خواص این ورق‌های استیل به حساب آید.
• سطح صاف و بدون برآمدگی: یکی از خواص فیزیکی و ساختاری ورق استیل 316، سطح کاملاً صاف و عاری از هر گونه برآمدگی آن است. این خاصیت از نظر بهداشتی به شدت حائز اهمیت است زیرا که تمیزکاری و زدودن هر گونه آلودگی از سطح ظروف ساخته شده با این گرید از ورق استیل به راحتی صورت می گیرد.

هزینه مناسب برای تهیه ورق استیل 316: بر خلاف خیلی از دیگر انواع ورق‌های فلزی، این نوع گرید هزینه‌های خیلی بالایی ندارد و به راحتی قابل دسترس است. حتی هزینه هایی که مربوط به تهیه و نگهداری این نوع از ورق استیل است نیز خیلی بالا نبوده و به راحتی می‌توان انواع تعمیرات را برای روی آن‌ها انجام داد.قیمت ورق استیل 316

برای اطلاع از قیمت این نوع از ورق‌های استیل، شاید بهتر باشد به وبسایت و یا فروشگاه‌های فروش ورق استیل مراجعه کرده تا بتوانید از قیمت به روز شده مطلع شوید، چرا که با توجه به شرایط بازار شاید قیمت‌ها در هر لحظه تفاوت داشته باشد. اما به طور کلی می‌توان گفت عوامل مختلفی همچون سایز و ابعاد ورق و همچنین ضخامت آن می‌تواند در قیمت آن تأثیر گذار باشد. پس با توجه به هدفی که از تهیه این ورق‌ها دارید، ابعاد مختلفی را تهیه کرده و در نهایت قیمت‌های متفاوتی را پرداخت خواهید کرد.

آن چه در این جا بدان پرداختیم، توضیحاتی در رابطه با ورق استیل 316 ال و کاربردی که در صنایع مختلف از جمله صنعت کنسرو سازی دارد، بود. به کاربرد این نوع از ورق‌های استیل در صنایع غذایی همچون کنسرو سازی را، به دلیل خواص بی نظیری که دارد، از جمله مقاومت به خوردگی و یا عدم واکنش در مقابل مواد مختلف، اشاره کردیم. در نهایت از عواملی که ممکن است بر قیمت این ورق‌ها تأثیر گذار باشند سخن به میان آوردیم. امید است که این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد.