بازار اولیه و بازار ثانویه دو دسته اصلی بازارها هستند.
شرکت‌ها ابتدا اوراق بهادار جدید را در بازارهای اولیه مانند بازار سهام و اوراق قرضه به عموم مردم ارائه می‌دهند. هدف بازار اولیه این است که به صادرکنندگان (کسب و کارها، ارگان‌های دولتی یا دیگر گروه‌ها) در کسب و افزایش درآمد کمک کند. سرمایه گذاران می‌توانند این اوراق بهادار را مستقیماً از صادرکنندگان خریداری کرده و پول مستقیماً به صادرکننده می‌رود.
از سوی دیگر، اوراق بهادار از قبل منتشر شده، در بازار ثانویه بین سرمایه گذاران معامله می شود. سرمایه گذاران به جای خرید مستقیم اوراق بهادار از صادرکننده، اقدام به خرید و فروش اوراق بهاداری می‌کنند که قبلاً در این بازار منتشر شده است. بازار ثانویه نقدینگی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد اوراق بهادار را به سرعت و به راحتی بخرند و بفروشند. این بازار برای کشف قیمت نیز مهم است، زیرا قیمت اوراق بهادار توسط عوامل عرضه و تقاضا تعیین می شود.
در دنیای رمزارزها، بازار اولیه جایی است که توکن‌ها یا سکه‌های جدید برای اولین بار از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) یا عرضه اولیه مبادله (IEO) به مردم ارائه می‌شوند. از سوی دیگر، بازار ثانویه جایی است که رمزارزهای صادر شده قبلی در بین سرمایه گذاران معامله می شوند. نمونه‌ای از بازار ثانویه در کریپتو، صرافی بایننس است که در آن سرمایه گذاران می‌توانند ارزهای دیجیتال مختلف مانند بیت کوین و اتریوم و دیگر رمزارزها را خریداری کرده و بفروشند.

ادامه مطلب

https://seomanager.niniweblog.com/