اوراکل در تنظیم برنامههای خود برای "PeopleSoft"، هرگز مثل امروز با مشکل روبهرو نبوده است.
در 16 ماه گذشته، بیشتر فرصتهای اوراکل برای تصاحب سهام "PeopleSoft" به شدت ناموفق بوده است. مخالفت قابل پیشبینی ناظران "ضد انحصار"، به عنوان یکی از عوامل مطرح بود. اما بزرگترین مانع برای اوراکل را میتوان مقاومت مدیریت "PeopleSoft" دانست. از آنجا که رییس هیات مدیرهی "PeopleSoft" اظهار کرده بود که این شرکت به هیچ قیمتی فروخته نمیشود، اوراکل امید کمی برای به دست آوردن "PeopleSoft" (با ارزش فعلی 7.7 میلیارد دلار) از طریق پیشنهاد مناقصه به سهامداران داشت.
هیات مدیرهی "PeopleSoft" در زمان ریاستشان با یک برنامهریزی از پیش تعیین شده، توانستند اوراکل را به طور کامل از دستیابی به مقصود خود منحرف کنند. اما با اخراج "کِرگ کانوی"(Craig Conway) ، از اعضای هیات مدیرهی "PeopleSoft" مدیر شرکت، "استیون گلدبای" (Steven Goldby)، آمادگی "PeopleSoft" را برای مذاکره با اوراکل، در صورت مناسب بودن قیمت اعلام کرد و به این ترتیب و با این تنشزداییها روابط بین اوراکل و "PeopleSoft" از بنبست موجود خارج شد.
حال احتمال به نتیجه رسیدن این معامله چهقدر است؟
از یک طرف "دیوید دافیلد"(David Duffield)، رییس جدید هیات مدیره که به وسیلهی هیات امنا انتخاب شده است، مشتریان و ناظران باسابقه و قدیمی شرکت را مشکلی بر سر راه این تصمیم سریع اوراکل میداند. عمدهی شهرت "دافیلد" که در عین حال یکی از سرمایهگذاران "PeopleSoft" نیز هست، به دلیل تعهد بیش از حد او به مشتریان است که این تعهد به شکل مخالفت عمیق او با این معامله بروز کرده است و از طرف دیگر با توجه به علاقهی بیش از حد سهامداران به پول نقدِ شرکت اوراکل و سازمانهای "ضد انحصار"، هیات امنای "PeopleSoft"، بیش از این نمیتواند مقاومت کند.
"گلدبای" ادعا میکند که مذاکره با اوراکل را در صورتی مد نظر قرار خواهد داد که اوراکل به پرداخت قیمت مورد نظر "PeopleSoft" به سهامداران راضی شود. در این صورت انجام سریع معامله قطعی خواهد بود.
گروه موسوم به یانکی (yankee) بر مبنای یک تحقیق میگوید: "هیات مدیرهی "PeopleSoft" به این امید است که "دافیلد" حمایت لازم در مخالفت با خرید سهام را از جانب سهامداران کسب کند، اما در باطن به این امر رضایت داده است."
اوراکل برای بیاعتبار کردن تمهیداتی که مخالف خرید سهام "PeopleSoft" هستند و همچنین برنامهی بیمهی مشتریان این شرکت، که در صورت اختلال در توسعهی تولید، به مشتریان وعدهی پرداخت خسارت و برنامههای حمایتی میدهد، از دادگاه (Delaware) تقاضای رسیدگی و کمک کرد.
اساسنامهی "PeopleSoft" به هیات مدیره اجازه میدهد تا قیمت سهام را به میزان قابل توجهی بالا ببرد و از این طریق مانعی بازدارنده ایجاد کند.
کارشناسان میگویند اوراکل در نخستین گام با مشکلات بزرگی روبهرو خواهد شد؛ چرا که با توجه به تحقیقات "ویلیام لاولر" (William Lawlor)، یکی از شرکای ادارهکنندهی بخش ادغام شرکتها، دادگاههای “Delaware” از دههی 80 تا کنون هرگز در چنین دعواهایی برنده نشدهاند.
اما اگر اوراکل درِ مذاکره را با هیات مدیرهی "PeopleSoft" باز کند و از حمایت آنها برای تملک سهمها بهرهمند شود، تمامی این سنگاندازیها بیهوده خواهد بود. برآورد احتمال این امر غیرممکن است.
به نظر میرسد "گلدبای" با اظهارات خود درد دادگاه “Delaware”، به اوراکل چراغ سبز نشان میدهد و آنها را امیدوار میکند، اما با این حال تکرار میکند که هیات مدیرهی "PeopleSoft" مبلغ 21 دلار برای هر سهم را که به وسیلهی اوراکل پیشنهاد شده است، یک ناکامی میداند و آن را رد میکند.
او همچنین تاکید میکند که تصمیمات تازهی اوراکل در این مناقصه توسط یک گروه 5 نفره، متشکل از مدیران مستقل "PeopleSoft" گرفته شده است.
از آنجایی که "کانوِی" و اکنون "دافیلد" در مورد پیشنهاد اوراکل تصمیم میگیرند، هیات مدیره نفوذ بسیار کمی در پذیرفتن یا نپذیرفتن این پیشنهاد دارد؛ این بدان معناست که مخالفتهایی که تا کنون با این امر صورت گرفته است، به اتفاق آرا از جانب تمام گردانندگان "PeopleSoft" بوده است. با افزایش مبلغ، اوراکل میتواند به پیشرفتهایی دست یابد، اما در این راه باید مراقب باشد که سهامداران خود را از دست ندهد.
“کریس کواک” ، تحلیلگر مالی گروه اقتصادی "ساسکواِنا" اظهار میدارد که اگر منابع قابل پرداخت به تدریج افزایش یابد، اوراکل نسبت به زمانی که میلیونها دلار در بازار خرید سهام خرج میکرد، ارزش بیشتری برای سهامدارانش قایل میشود.
"کواک" میگوید: "عدهی بیشماری از مردم معتقدند که اوراکل باید مبلغ پیشنهادی خود را بالا ببرد. به نظر ما 21 دلار برای هر سهم، پیشنهاد بسیار سخاوتمندانهای است. ممکن است ارزش واقعی "PeopleSoft" کمتر از 21 دلاز برای هر سهم باشد، اما ارزش آن برای اوراکل بیش از اینهاست."
مشتریان "PeopleSoft" همواره با آیندهی بیثبات شرکت روبرو بودهاند. براساس توصیههای "باری ویلدرمن" (Barry Wilderman)، تحلیلگر گروه "متا"، در صورت متلاشی شدن تشکیلات "PeopleSoft" بهترین کار برای حفظ سرمایه، به روز کردن نرمافزارها بر طبق آخرین نسخههاست. از نظر او احتمال رخ دادن چنین حادثهای 80 درصد است، اما موفقیت این عمل وابسته به میزان حمایت اوراکل از مشتریان "PeopleSoft" و خسارت پرداختی به آنهاست.
"ویلدرمن" میگوید: "ممکن است کسانی به تقاضاهای اوراکل تن در دهند، اما برخی دیگر به سایر رقبا مانند “SAP” اعتماد میکنند و گروهی در جرگهی حمایتکنندگان "PeopleSoft" باقی میمانند. اگر اوراکل بتواند 80 درصد کل مشتریان "PeopleSoft" را جذب کند کار بزرگی انجام داده است، اما جذب 60 درصدی مشتریان، رقم رضایتبخشی برای آنها نخواهد بود."
در این میان مشتریانی که به برنامههای حمایتی بیمهی مشتریان برای حفظ سرمایهشان امیدوارند، شانس چندان خوبی ندارند. لاولر میگوید: "از آنجا که احتمال بیاعتبار کردن برنامههای "PeopleSoft" برای سنگاندازیهای قانونی توسط قاضی بعید به نظر میرسد، برنامهی بیمه اعتبار خود را از دست خواهد داد."
او میافزاید: "اوراکل مدارک قابل توجهی برای این پرونده جمعآوری کرده است و قاضی نظر مثبتی نسبت به این پرونده دارد. میتوانم شرطبندی کنم که قاضی با برنامهی بیمهی مشتریان به عنوان یک اقدام سختگیرانه برخورد خواهد کرد. البته هنوز مبهم است که دادگاه چطور این مساله را حل و فصل خواهد کرد، اما من فکر میکنم اوراکل شانس زیادی دارد."
نویسنده : Stacy Cowley
مترجم : نازنین کینژاد
ناشر : همکاران سیستم