دوستان عزیز PHP کار من ، سلام
یکی از مشکلات و دردسرهای همیشگی ما برنامه نویس های PHP ، باز بودن سورس کد ها و برنامه های تولید شده ما بوده که مشکلات متعددی رو برامون به همراه داشته :
  1. عدم حفظ مالکیت مادی و معنوی نرم افزار برای تولید کننده و برنامه نویس
  2. احتمال تغییرات غیر مجاز در محصول تولید شده توسط افراد غیر مجاز
  3. توزیع نرم افزار های پیاده سازی شده بصورت غیر مجاز و استفاده از اون توسط افرادی که هزینه ای بابت خریداری نرم افزار پرداخت نکردن
  4. عدم امکان ارائه نسخه های دمو و یا نسخه های مدت دار از برنامه های نرم افزاری تولید شده به مشتری
  5. عدم وابستگی مشتری به تولید کننده که می تونه منجر به قطع درآمد های مربوط به پشتیبانی نرم افزار در سالهای بعد از تولید بشه
  6. عدم امکان دریافت وجه بیشتر از مشتری بابت ارائه سورس برنامه
  7. و ...

تمامی موارد قید شده بالا که بخشی از مشکلات جامعه برنامه نویسی بخصوص برنامه نویسان PHP هستند در نهایت منجر به از بین رفتن سرمایه گذاری ها و نتیجه ساعت ها تلاش و کوشش تولید کنندگان اونها خواهد شد.

با توجه به اهمیت این موضوع ، نرم افزارهای انکدر (PHP Encoder) به عنوان راه کارهایی ارائه شده اند که می تونن ما رو برای جلوگیری از این مشکلات تا حد امکان کمک کنند.
هدف کلی این نرم افزارها دو بحث اصلی هست :
  1. رمز کردن فایل های سورس اصلی به فرمت غیر قابل خوانده شدن و قابل تغییر
  2. قفل گذاری بر روی فایل ها به شیوه های مختلف به منظور اعمال محدودیت برای اجرای برنامه های تولیدی

در بین نرم افزار های تولید شده به عنوان نرم افزار های محافظت از اسکریپت ها و سورس کد های PHP ، سه نرم افزار جزو معروف ترین نرم افزارهای انکدر PHP به حساب میان :
  1. سورس گاردین (SourceGuardian)
  2. Zend Guard
  3. ionCube


در ادامه این پست ، قصد دارم در ابتدا قابلیت های نرم افزار سورس گاردین (SourceGuardian) رو براتون معرفی کنم و بعد برم سراغ نحوه نصب نرم افزار ، تنظیمات ، کانفیگ سرور و در نهایت نحوه کار با این نرم افزار ... البته مواردی مثل کانفیگ و نحوه تنظیمات و نصب سورس گاردین (SourceGuardian) روی سرور به احتمال زیاد در سایت های مختلف آورده شده که به همین دلیل در اینجا به طور خلاصه نگاهی به این موضوع خواهم داشت.

نکته مهم این هست که در این تاپیک ، قصد مقایسه نرم افزار سورس گاردین (SourceGuardian) با سایر رقبای اون رو ندارم و بررسی این موضوع رو به خود شما واگذار می کنم.
امیدوارم بتونم اطلاعات مفیدی رو در اختیارتون قرار بدم و شما هم بتونین علاوه بر یک انتخاب مناسب برای داشتن چنین نرم افزارهایی ، در محافظت از سرمایه ها و نتیجه ساعت ها تلاش خودتون موفق باشید.

اولین تاپیک جدید رو در عرض چند روز آینده براتون قرار خواهم داد.