داشتم فکر می کردم اینجا بعضی ایده ها به قدری ساده و تکراری هستند که دیگه کسی سراغ اجراشون نمیره... یک سر به سایت evite.com بزنید... کار این سایت این هست که مثلاً وقتی می خواین یه مهمونی بدید و چندین نفر رو دعوت کنید، میرید داخل این سایت، سریع یه کارت دعوت درست می کنید، افرادیو که می خوایند ایمیل هاشونو وارد می کنید. همین! بعد خود ایوایت برای تمام ایمیل ها دعوت نامه میفرسته و افراد می تونن بگن آیا میان این مهمونی رو یا نه... یعنی کل کار سایت همین هست...
فکر کنم بعد از تویتر ساده ترین سایتی باشه که میشه ساختش... و ایدش هم بسیار تکراری هست... همونطور که تویتر در ابتدا همون وبلاگ بود، اما به جای اینکه هم تیتر داشته باشه هم متن اصلی، فقط تیتر داشت با محدودیت 160 کاراکتر... یعنی یک وبلاگ هست که 90% امکاناتش رو حذف کنید...
الآن ایوایت طبق الکسا جزو 2000 سایت اول دنیا و 400 سایت اول در آمریکا هست... تویتر هم که سایت 9 دنیا و 7 آمریکا هست... حالا چه نتیجه ای می خواستم از این مطالب بگیرم... این که هر کاری رو و هر ایده ای رو حتی تکراری تکراری، اگر خیلی خیلی خوب اجراش کنیم و روش تمرکز کنیم و تبلیغات مناسب میتونه موفق بشه...
یعنی نیازی نیست حتماً همش ایده جدید باشه... میتونه یک ایده خیلی قدیمی باشه اما کارو برای کاربر خیلی خیلی آسونتر یا جذاب تر یا کارا تر انجام بده... دقت کنید اپل همین کارو می کنه... هر محصولی که میده ایده جدیدی نیست. اما طوری محصول رو از ابتدا طراحی می کنه که استفاده ازش برای کاربرا آسونترین مدل ممکن باشه... مثلاً آیپاد در مقابل MP3 Player، یا آیفون در مقابل گوشی های دیگه... یا حتی آیپد! قبل از آیپد کلی شرکت دیگه تبلت پی سی داشتن. اما اپل اومد یک محیط خیلی ساده تری رو برای کاربر درست کرد که حتی بچه های 5 ساله هم میتونن ازش استفاده کنن...