یه توضیح کوچولو : من تمام مثال ها رو مطابق با لینوکس (FC4) می نویسم و تست می کنم و همه دستورات در این محیط هستش و راستش بخواهید آشنایی چندانی با معادلشون تو ویندوز ندارم اما اگه بخواهید و سئوالی باشه می تونم برم دنبالش و تا جایی که ممکنه یه چیزایی بنویسم . هرجا که لازم بود بگید . شما می تونید پایتون رو برای نصب تو ویندوز یا لینوکس از اینترنت و سایت خود پایتون دانلود کنید . اکثر توزیع های کنونی لینوکس یه نسخه از مفسر پایتون رو دارند .
قبلا ما از پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی یاد کردیم . اما پایتون نام یک بسته نرم افزاری به نام مفسر نیز هست که کار اصلی آن اجرای برنامه می باشد . مفسر سطر به سطر کد برنامه ( Python ( را خوانده و همزمان اجرا می کند . در حالت کلی یک برنامه پایتون به 4 طریق اجرا می شود :
- به حالت محاوره ای
- به عنوان ماجول پایتون
- به عنوان فایل اسکریپت unix
- از داخل یک سیستم دیگر
- متد های خاص یک سیستم عامل
حالت محاوره ای راحترین حال اجرای کد در پایتون می باشد . کافی هست کلمه پایتون رو وارد کنید :
# python
و سپس دستورات خود را به صورت محاوره ای وارد کنید :
>>> print "Hello world!"
!Hello world
برای خروج Ctrl-D را بفشارید (Ctrl-Z در برخی سیستم عامل ها)
در حالت دوم فایلی را با پسوند py ایجاد و کد خود را درون آن بنویسید :
import sys
print sys.argv
و سپس از طریق ترمینال آن را اجرا کنید :
python test1.py –I eggs –o bacon
['test1.py', '-I', 'eggs', '-o', 'bacon']
این برنامه بسیار کوچک که با نام test.py ذخیره شده پارامتر های ورودی را به صورت یک لیست به نمایش می گذارد . دستور معادل آن در ویندوز عبارت است از :
C:\book\tests> python test1.py -i eggs -o bacon
['test1.py', '-i', 'eggs', '-o', 'bacon']
حالت سوم اجرا در حال اسکریپت می باشد . این نوع فایل متنی حالت اجرایی داراست و مشخصه آن اولین خط آن می باشد که یک مثال ساده عبارت است از :
#!/usr/bin/env python
print 'The Bright Side of Life' # comment
توضیح اینکه اولین خط این برنامه را با کامنت ( توضیحات ) اشتبا نگیرید این سطر به این معنی است که کل کد ادامه فایل را با برنامه ای که آدرس آن پس از عبارت !# آمده فرستاده و به اجرا در می آید . پس این خط آدرس فایل اجرایی مفسر پایتون به همراه علامت های !# است . سپس این فایل را به حالت اجرایی تبدیل کرده و اجرا کنید :
chmod +x test2.py
test2.py/.
The Bright Side of Life
خوب فکر می کنم تا این حد کافی باشه لازم به ذکر هستش که روی دستورات ساده و بدیهی زیاد وقت نمی ذاریم و یکم سریع جلو می ریم تا زود تر به مثال های عملی و به درد بخور تر برسیم .
عبارات :
- عبارات و انجام محاسبات ریاضی بسیار شبیه سایر زبانهای برنامه نویسی می باشد
3 + 5
3 + (5*4)
3 ** 2
'Hello' + 'World'
مقدار دهی متغییر ها :
- نوع متغییر ها به صورت دینامیکی تعیین می شود و در طول اجرای برنامه ممکن است تغییر یابد
- متغییر ها تنها اسمی برای یک شی می باشند و همانند زبان C به یک نقطه از حافظه اشاره نمی کنند
a = 4
b = a * 4.5
c = (a+b)/2.5
a = "Hello World"
همانطور که مشاهده می کنید تعریف یک متغییر به وسیله مقدار دهی آن انجام می شود و این نظریه درست نیست که در پایتون نیازی به تعریف متغییر نمی باشد برای مثال استفاده از کدی مثل
Print x
باعث نمایش یک پیغام خطا خواهد شد چون متغییر x قبلا تعریف (مقداردهی)نشده است .
نکته دیگر اینکه ما در پایتون نیازی به تعیین نوع یک متغییر نداریم برای نمونه در مثال بالا متغییر a ابتدا مقدار صحیح (int) می باشد و سپس از آن برای نشان دادن یک رشته استفاده شده است .
خوب اینم از درس امروز ، فردا به بحث در مورد حلقه ها خواهم پرداخت ...