نمایش نتایج 1 تا 5 از 5

نام تاپیک: مقا یسه ی OpenGL و DirectX

  1. #1
    کاربر دائمی
    تاریخ عضویت
    بهمن 1381
    محل زندگی
    ایران - تهران
    پست
    2,342

    Tick مقا یسه ی OpenGL و DirectX

    OpenGL استانداردی با کیفیت بالا برای ساخت برنامه های سه بعدی (3d) صنعتی می باشد. برای مثال اکثر برنامه های ریاضی معروف مانند Matlab ، Mathematica و غیره و یا اکثر برنامه های صنعتی مانند ANSYS ، Working model 3d و امثال اینها از این تکنولوژی قوی که ویرایش های دیگری نیز تحت سیستم عامل های گوناگونی دارد ، استفاده می کنند .

    همانطور که ذکر شد یکی از مزایای مهم این API گرافیکی ،‌مستقل از پلتفرم بودن آن است ؛ این کتابخانه 3d تحت پلتفرم های مختلف سخت افزاری و سیستم عاملی مهیا می باشد مانند انواع ویندوزهای 9X ، ویندوز NT ، OS/2 ، Mac OS ، Open VMS ، ویندوز X ، DEC'S AXP و Solaris . این مورد یکی از برتری های غیرقابل انکار OpenGL نسبت به DirectX می باشد.
    مکانیزم مورد استفاده در OpenGL بر مبنای کتابخانه ها و هدر فایلها می باشد اما در DirectX از تکنولوژی Com استفاده می گردد.
    در OpenGL بهی نه سازی های نرم افزاری برای حالتهای ی که سخت افزار آنها را پشتی بانی نمی کند ارائه می دهد ولی DirectX خیر.
    OpenGL همانطور که از نامش هم پیداست Open Sourec می باشد برخلاف دایرکت ایکس.
    موارد زیر از جمله مواردی هستند که OpenGL آنها را پشتیبانی می کند اما دایرکت ایکس خیر :
    Picking Support
    Stereo Rendering
    Hardware Independent Z Buffer Access
    Accumulation Buffers
    Line Width Rendering Attributes
    Two-sided Lighting
    Hierarchical Display Lists
    ( در مورد این مفاهیم در آینده بیشتر صحبت خواهد شد. )
    استاندارد OpenGL توسط شرکت های سازنده گرافیک سخت افزاری در حال گسترش است در حالیکه Direct3D فقط یک نگارش بیشتر ندارد. اگر نگاهی به کارتهای گرافیکی شرکت nVidia بیاندازید متوجه این امر خواهید شد.
    منابع مطالعاتی خوب OpenGL بسیار در دسترس تر هستند.
    ویندوز ان تی 4 تنها از دایرکت تری دی 3 پشتیبانی می کند و در نگارش های بعدی آنهم همواره مشکلات آن با ویندوز های برپایه ان تی مشهود است . اما بهترین کارآیی OpenGL را تحت ویندوزهایی برپایه ان تی خواهید دید.
    OpenGL از کتبخانه ای نوشته شده به زبان سی که اصطلاحا به این نوع برنامه نویسی Procedural هم می گویند استفاده می کند که کار کردن و درک آن بسیار ساده است و Encapsulation توابع آن در کلاسهایی شی ء گرا بسیار لذت بخش!


    و برای اینکه رعایت انصاف را کرده باشیم موارد زیر توسط DirectX و آن قسمتی از آن به نام Direct3D که مورد نظر ما است توسط OpenGL پشتیبانی نمی شود
    Fixed-Function Vertex Blending
    Programmable Vertex Blending
    Programmable Pixel Shading
    Triadic Texture Blending Operations
    Bump Mapping
    Multiple Monitor Support

    و یک چند مورد دیگر!
    البته لازم به ذکر است که تمام این موارد را با ایجاد کتابخانه های لازم در OpenGL می توان ایجاد کرد.
    در هر حال مایکروسافت سخت در حال توسعه ی کتابخانه های سه بعدی خودش می باشد و در نگارش های اخیر آن واقعا زحمت کشیده است!

    توصیه ای که اغلب بزرگان برنامه نویسی بازی های حرفه ای انجام می دهند این است که ابتدا با OpenGL شروع کنید و سپس دانش خود را به DirectX ارتقاء دهید. نتیجه گری نهایی برای انتخاب بین این دو بستگی به دانش برنامه نویسی و نیازهای کاری شما دارد و همچنین علاقه میزان - وقت مهیا و امثالهم.

    --------------------------------------

    این مقاله را من در سایت آرین اکسپرس هم گذاشته ام ولی کلا حق نشر محفوظ است! :oops:

  2. #2
    کاربر دائمی آواتار AliyerEdon
    تاریخ عضویت
    اسفند 1386
    محل زندگی
    پایین شهر قم و بالای شهر کامپیوتر
    سن
    34
    پست
    114

    جواب

    DirectX و OpenGL دو شانون با هم رفیق اند. اگه تمام انجین های قدرتمند را نگاه کنی از دو تاشون استفاده کردن. پس از هیچ کدوم بد نگید و از هردو استفاده کنید. این دوتا باهم کامل می شن و در کدنویسی و ساختار برای یادگیری زیاد با هم فرق ندارند و اگه یکیشون رو یاد بگیرید اون یکی خود به خود یاد گرفته می شه.
    دیرکت ایکس = قدرت و پشتیبانی
    اوپن جی ال = ساده و روان

  3. #3
    زحمت کشیدی مقاله سال 82 را بالا آوردی

  4. #4
    کاربر دائمی آواتار saied_hacker
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1386
    محل زندگی
    404 Not Found
    پست
    703
    به طور کلی شما کدوم یکی رو ترجیح می دید ؟

    کار راحت با گرافیک ساده ؟ Open GL
    کار زیاد و سخت و با جزئیات و گرافیک بالا؟ Direct X

  5. #5
    نقل قول نوشته شده توسط saied_hacker مشاهده تاپیک
    به طور کلی شما کدوم یکی رو ترجیح می دید ؟

    کار راحت با گرافیک ساده ؟ Open GL
    کار زیاد و سخت و با جزئیات و گرافیک بالا؟ Direct X
    در حال حاضر دیگر این مقاله بسیار قدیمی شده است ، بهتر بود سوالتان را در تاپیک جداگانه مطرح می کردید.

    افرادی که قصد دارند بازی یا نرم افزارشان قابل اجرا شدن در سایر پلتفرم ها مثل لینوکس هم باشد باید از openGL استفاده کنند. در غیر اینصورت همه چیز بر می گردد به نظر شخصی و انتخاب شما که در ویندوز کدام مورد را انتخاب کنید چرا که در نسخه های اخیر هر دو از قدرت و کیفیت بالایی بر خوردارند.
    DirectX به خاطر استفاده از تکنولوژی COM کمی سخت تر می باشد اما با توجه به پشتیبانی قوی مایکروسافت از DirectX ، همواره شاهد برطرف کردن سریع مشکلات احتمالی در ویندوز خواهید بود.

تاپیک های مشابه

  1. نیاز به یک E-Book خوب برای DirectX و OpenGL ....
    نوشته شده توسط Mahmood_M در بخش طراحی و ساخت بازی‌های کامپیوتری
    پاسخ: 4
    آخرین پست: شنبه 26 اسفند 1385, 19:29 عصر
  2. محصور کننده OpenGL
    نوشته شده توسط Sepidar در بخش برنامه نویسی با زبان C و ++C
    پاسخ: 0
    آخرین پست: یک شنبه 13 فروردین 1385, 22:57 عصر
  3. سوال در مورد یک تابع در OpenGL ؟
    نوشته شده توسط ahmadr در بخش طراحی و ساخت بازی‌های کامپیوتری
    پاسخ: 1
    آخرین پست: سه شنبه 21 تیر 1384, 20:18 عصر

قوانین ایجاد تاپیک در تالار

  • شما نمی توانید تاپیک جدید ایجاد کنید
  • شما نمی توانید به تاپیک ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید ضمیمه ارسال کنید
  • شما نمی توانید پاسخ هایتان را ویرایش کنید
  •