منظور از بهینه بودن هم فقط پرفورمنس نیست. خیلی جاها هست که پرفورمنس حیاتی و اولویت طراز اولی نیست، و بجاش مثلا سرعت و راحتی برنامه نویسی هست که اولویت بالایی داره یا مستقل از پلتفرم بودن بیشتر و راحتتر.
وقتی شرکت شما داره با یه شرکت دیگه در یه زمینه رقابت میکنه(مثلا یه نرم افزار تو یه زمینه خاص)
این رقابت برخی مواقع به حدی میرسه که همه جوانب یه برنامه خوب رو شامل میشه که پرفومنس هم جزو این شرایطه

این بنده خدا اینترنت اکسپلورر مشکلات زیادی داشت(باگ یا عدم پشتیبانی از تکنولوژی های روز یا امنیت کم یا ....)اما مهم ترین مشکلی
کاربران مسخرش میکنن سرعت باز شدن کم اون هستش .
میشه بهم یه مثال بزنید که کجاها سرعت اهمیت نداره؟

درباره این که ادم اسمبلی و یا C رو یاد بگیره ولی ازش استفاده نکنه هم زیاد موافق نیستم.
وقت طلاس شما میدونید چه امکانات و تکنولوژی های زیادی وجود داره که ادم وقتی بهشون نگاه میکنه میگه اووووووف!
کسی که برنامه نویسی سخت افزار نمیکنه تکنولوژی های حاظر بهتر میتونن قدرت مانور اونو افزایش بدن تا دید و اطلاع مناسب از نحوه عملکرد اجزای
سطح پایین کامپیوتر.
شما میدونید چه فریم ورک های خوبی برای کار با شبکه تو زبان پایتون و C++‎ هستن؟
میدنید زبان پایتون و جاوا چه قابلیت کراس پلتفرم خوبی رو بهتون میدن؟(البته تو زمینه کراس پلتفرم بودن زبان جاوا همیشه جلو هستش)

پس به نظرم باید اول هدفمون رو مشخص کنیم و اگه هدفمون برنامه نویسی سطح پایین نیست و علاقه ای هم به زبان های سطح پایین نداریم یاد گیری اسمبلی کمک زیادی نمیکنه و اجباری نیست.من تو یه جا خوندم دارن روی یه سیستم عامل کار میکنن که میخوان قسمت کرنلش رو با پاسکال (کامپایلر فری پاسکال)بنویسن!زبانی که همیشه به برنامه نویسی ویژوال شهرت داشت